Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte till sommardäck häromveckan. Jag bytte plats på däcken mot förra året, har dom med bättre grepp fram nu så dom slits lite mer, kan hända att dom är förbrukade efter det här året.

Nu när jag bytte till aluminiumfälgarna så låter bilen mer och känns annorlunda.

Kan det ha att göra med att jag bytt plats, att dom måste "slitas in"? Eller att trycket är fel?

Självklart sjabblar jag alltid ihop allt om däckbyte, om dom bästa ska vara bak eller fram, vilket däcktryck det ska vara osv.

Nu har jag 2,4 kilos tryck i varje däck enligt OKs pump. Har vanliga däck vad jag vet. Har läst att många har i uppåt 2,8-3 fast det står runt 2 i manualen?

Testade att dra med moment på muttrarna, 110nm, måste faktiskt säga att det känns för lite? Känns som att jag dragit 2-300nm förr :lol: och att dom flesta nog gör det...

Kom med tips!
Ibland så finns det en pil som visar vilket håll däcket skall rulla. Experterna brukar säga att de bästa däcken skall vara bak. Men eftersom de slits fortare fram har jag valt att alltid sätta de bästa däcken fram. Då tar alla däcken slut samtidigt. Jag antar att det inte är den bästa lösningen, men så gör jag.
semmelman skrev:Vi gjorde precis samma sak på jobbet förra veckan, bytte fram till bak å vice versa, behöll rotationsriktningen självfallet, bullrar nu mycket mer. Låter som om det är lagren men det är däcken.
Precis så jag gjort, och det låter även här som lagren!

Ska bara kolla rotationsriktningen och se om jag gjort någon tavla. Men alla 4 är identiska, i spår och så. Så regnet borde trängas undan likadant vart jag än sätter dom, men man vet aldrig.

Vad tror ni om däcktrycket då?

Även känns väll 110 nm lite klent? Fast Volvo själva borde ju inte skoja.
Majoriteten av de däck som har en fastställd rotationsriktning har också en märkning på däcket för att inte behöva rulla åt fel håll.Att pumpa ett däck med ett kg övertryck beroende på rekommenderat tryck ger naturligtvis ett mer lättrullat däck men samtidigt ett ökat slitage.Det man eventuellt tar igen på en minskad bränslenota med överpumpade däck kommer igen på ett tidigare däckbyte.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]