Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BOFH
Farthållaren i min 855 -94, automat, är oerhört dålig på att hålla jämn hastighet. Det kan pendla +-5 km/h, dvs ett spann på hela 10 km/h vid normal körning. I min andra bil, c70, ligger hastighetsmätarnålen exakt på inställd hastighet hela tiden. Jag kan köpa att 855:an inte orkar med i uppförsbackar pga svag motor, men den svajar även vid mycket små gradienter och på helt platta vägar.

Om jag utgår från att det är ett fel någonstans, vad är lämpligast att undersöka först?
av *pettson*
Det är inte nåt fel någonstans, kärvar inga länkage så är allt helt okej. Den är inte mer avancerad än så med sitt vacumsystem till gaspedalen. Fungerar bilen som tänkt har du en hastighetsmätaravvikelse på drygt +7km/h vid 80. Vilket gör att bilen håller sej inom lagens ramar ändå.
Den andra är nyare och mer avancerad i styrningen av hastigheten. Därmed är den exaktare.
Användarvisningsbild
av BOFH
Aha, tack för svaret. Och tack för alla andra svar du lägger ner tid på i forumet. Såg i någon gammal tråd att du hade tröttnat ett litet tag, men vi är nog väldigt många som är tacksamma för att du finner energin att svara på våra frågor trots ett och annat rötägg. :D
av *pettson*
BOFH skrev:Aha, tack för svaret. Och tack för alla andra svar du lägger ner tid på i forumet. Såg i någon gammal tråd att du hade tröttnat ett litet tag, men vi är nog väldigt många som är tacksamma för att du finner energin att svara på våra frågor trots ett och annat rötägg. :D
Tyvärr är jag lika trött på det fortfarande eftersom inställningen hos en del helt enkelt inte förändras. Så jag har ägnat lite mera tid åt mitt projekt i garaget.
Jag skaffade mej lite begagnad fyrkantsprofil och byggde mej en timmerdragare modell mindre. Arbetet pågår och är snart klart.
Jag stänker in två bilder.. det kommer väl kanske i en annan tråd nångång om jag orkar.
Tyvärr blir det här i fel kategori. Det är ju en volvomaskin (mest 460).

Bild

Bild
av 2444ever
Kul för timmerdragaren, tråkigt för forumet :)
av lunnegren
On-topic:
Hur är det om gasvajern börjar bli trög då?
Hur mycket orkar vakuumservon för farthållaren med innan den börjar sega sig?
Off-topic
Häftig maskin Pettson, dubbla bromsservon, kan det tänkas vara din lösning för styrningen?
Om du sedan tycker att åkkomforten är lite si och så så kan jag rekomendera följande länk:
http://feber.se/pryl/art/239439/larvftt ... v_fjdring/ :D :wink:
av Rouvinen
Hade samma fel på min V70 med de felet försvan när den va på Volvo för spjällhus byte och sen bytte de även ABS krans på vänster sida. Och jag har en polare som hade samma fel fast hans diffa på 15km och de felet försvan när han bytte ABS krans. Så jag misstänker att de är kransen som börjar bli dåliga på någon sida.
Användarvisningsbild
av taxi
Min 850 diffar inte så mycket, förstår inte varför din farthållare gör det? Orkar nån förklara om jag missat nåt?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Hade liknande problem med min, svajade mycket och kompenserade inte vid rätt tidpunkt eller vad man ska säga. Bytte reläet sen blev det OK. Nu går den på satt hastighet +-2km/h.

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]