Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breaker
Gäller en V70N -00,skulle kolla servo oljan och den var precis vi toppen på stickan så det behövs fyllas på. Men färgen på olja är brunröd, ska det inte vara grön olja?Isåfall hur tömmer man sytemet för att fylla ny?
Användarvisningsbild
av Kaxe
Har också en 00:a , brun olja i min och har varit det sen 2006 då jag köpte bilen.
Användarvisningsbild
av hollan
jo oljan skall vara grön ingen atf i en 00a eller nyare
lättast är att suga ur behållaren fyll på behållaren och startamotorn en stund och töm ur behållaren och upprepa detta ett par gånger tills oljan är grön
av Breaker
Tack för svar.Jag fick hälla på en dl grön så jag kan använda bilen.Ska se till helgen om jag kan få tag på nåt att suga ur den och byta.
av fremar
Såg ut som att oljan i min -05 var brun/röd också, nivån var nere på toppen av pinnen vid kall motor. Köpte oljan som skulle vara enligt specen i instruktionsboken och den var grön. Ska nog också ta och försöka byta ut olja helt då det känns bättre. Men det enklaste är att bara suga ut så mycket som går från behållaren och sen fylla på och sen upprepa det tills oljan i behållaren är grön, hur mycket olja ca går det åt till att göra detta då?
Användarvisningsbild
av Perc
Det verkar vara mycket vanligt att folk utgår från att det ska vara ATF i servon utan att ta reda på fakta först. Undrar varför. Så gör man ju inte med någon annan sorts bilvätska.

NEJ, för hundrade gången, det ska inte vara ATF i en Volvo från 00 och nyare. Det ska vara Pentosin CHF11S (eller andra tillverkares motsvarighet) och den är grön till färgen.

Jokern i leken är Citroëns fjädringsvätska LDS. Den är orange men det är samma olja som CHF11S. Jag antar att Citroën kör med egen färg på LDS:en för att skilja den från den gröna LHM som dom använde fram till -00.

Det är värt att känna till eftersom LDS ibland kommer upp i korstabeller då man letar oljor.
Användarvisningsbild
av Perc
fremar skrev:Men det enklaste är att bara suga ut så mycket som går från behållaren och sen fylla på och sen upprepa det tills oljan i behållaren är grön, hur mycket olja ca går det åt till att göra detta då?
Det gick lite under två liter för mig när jag gjorde på samma sätt som du beskriver. Suga ur så mycket som möjligt, fylla på, starta motorn, ratta runt, suga ur, fylla på osv. Vid ca 1,5 liter började det se grönt ut och sen gjorde jag ett byte till när jag nu ändå hade tvingats köpa två flaskor.

Jag använde en slang med typ 6-7mm innerdiameter och hävert-metoden med en tom spolarvätskedunk på marken intill bilen. Tips är att skaffa grövre slang eller nån form av pump för det gick väldigt sakta för oljan att rinna genom slangen.
av fremar
Precis jag kollade instruktionsboken före jag köpte olja och fyllde på, där stod det WSS-M2C 204-A. Då köpte jag den som Autoexperten hade, MAN M 3289, MB 345.0, ZF-TE-ML 02K, Ford WSS-M2C 204-A, CHF 11S, resp. Som alternativ till originalreservdelsnr. VW TL 52146 (G002 000 / G004 000), BMW 81 22 9 407 758, Opel 1940 766.

Tar och köper 1Liter till då och så fixar jag bytet under veckan.
av smen64
Hej,jag behöver fylla på servooljan i en 2001 V70,har grön olja i nu och jag har en flaska LHM som det står om tidigare i inläggen den är också grön men det är en mineralolja så jag har inte vågat hälla i den ännu men skulle helst vilja slippa att köpa en ny flaska,använda 2 dl och ha ännu en flaska ståendes i garaget som kanske inte kommer att användas igen.
Göran
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]