Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snarket
Hej,

I dag när jag bytte till sommardäck så hände ett smärre missöde.
Jag använde en garagedomkraft med en "jackpad" på som jag lyfte bilen med i uttagen för originaldomkraften. (Precis som man ska enligt instruktionsboken)

Saken är bara det att den tunna och tydligen vassa plåtkanten skar rakt igenom jackpaden, vilket fick följden att bilen sjönk ned på domkraftens krona. Det som hände var att plåtkanten vek sig en aning och plasten som sitter "framför" uttaget trycktes till. Detta framkallade en utbuktning på plasten under dörren.

Jag antar att det inte är några större problem att böja rätt själva plåtkanten, men vad gör man med plasten. Går det att buckla rätt detta eller måste hela plasten bytas? Det är så vitt jag kan se samma plastsjok som löper längs hela sidan på bilen. Någon som gjort detta och vet på ett ungefär vad det skulle kunna tänkas kosta?

På bilden syns ungefär var utbuktningen sitter.
Bild
Användarvisningsbild
av lilleman
Har du tur så rättar plasten till sig när plåtkanten blir uträttad.
Håller tummarna.

Mvh/Roger :)
av oldtimersmc
Förbannat dåligt att det inte finns vettiga lyftpunkter angivna i intruktionsboken.
av llesrof
oldtimersmc skrev:Förbannat dåligt att det inte finns vettiga lyftpunkter angivna i intruktionsboken.
Är det bara de ovettiga lyftpunkterna som finns angivna?
av snarket
För er som också planerar att spetsa bilen på en domkraft så kan jag meddela att den klarade sig skapligt under, Domkraftsfästet skall riktas och så ska det rostskyddsbehandlas. Kostnaden för det ett par hundralappar.

När det gäller bucklan på "plastlisten" (eller vad man ska kalla det) så var det förstås lite värre.
Om de försöker räta ut bucklan så skulle hela kalaset gå på 3500:-
En helt ny list monterad inklusive lackering etc. landar på 4100:- med rikting och rostskyddsbehandling.

600:- extra tycker jag det är värt då att få en helt ny eftersom de inte kunde garantera att det skulle bli helt perfekt om de försökte laga den gamla.
Användarvisningsbild
av OFFO
Jag lyfte min XC70 Drive med 5tonnaren i fasta draget. Det gick bra, tyckte jag. Fram blev jag lite feg och tog original domkraft. Men de två sketna plåtarna som man ska lyfta i vek sig lite. Tyvärr har Volvo sparat några kronor. Min gamla S60 lyfte jag en hel sida i taget med original domkraft, stabila fästen där vettja. Ford har väl fått varit med och leka. Tänkte på min kollega som bytte på sin Fiesta och domkraften vek sig...
av oldtimersmc
llesrof skrev:
oldtimersmc skrev:Förbannat dåligt att det inte finns vettiga lyftpunkter angivna i intruktionsboken.
Är det bara de ovettiga lyftpunkterna som finns angivna?

Läs tråden en gång till långsamt så förstår du nog vad jag menade, om du vill förstå...
Användarvisningsbild
av P1800
Skulle aldrig våga lyfta i originalpunkterna varken med garagedomkraft eller den leksak som följer med bilen.

Jag lägger en träklots under den stabila delen rambalken som löper ca 30cm innanför tröskeln. Genom att lyfta framtill kan man byta hjul både fram och bak med ett lyft.

Om man vill lyfta båda bakhjulen går det utmärkt att lyfta i länkarmsinfästningen mitt under bilen. Naturligtvis måste man ha en klots för att skydda bilen.

Jag har däremot inte hittat någon punkt för att lyfta båda framhjulen i ett lyft. Men jag har inte haft anledning att söka heller. Någon som har ett tips?

Kom ihåg att det är din bil och ditt ansvar att avgöra om de tips du får är bra eller ej!
Det är därför jag för min bil väljer bort att använda Volvos rekommenderade lyftpunkter.

Är det jobbigt att bli rättad när[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]