Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#632005
Sett flere her som har problemer med att start/stopp inte fungerar med medellandet "batteriet laddas". Vet om et flertal bilar, inklusive min som har eksakt detta problem. Min har varit sånn sen den var ny, men har inte tatt tag i det før nu. Någon som har hatt detta problem och fått det fiksat? Har laddat batteriet ett flertal gånger utan att det har botat problemet, och kontrollerat batterispenning.
#632021
Har som sagt också problemet..... Det lustiga, eller tråkiga, hur man nu skall se det är att min start/stop har fungerat ända tills jag fick nyaste mjukvarorna inlästa i bilen i samband med lite andra småfix för några veckor sedan!!
#632029
Nej, inte VOC i min... och inte ens en 60mils biltripp räcker för att batteriet skall vara fulladdat.
#632081
Raymond skrev:Sett flere her som har problemer med att start/stopp inte fungerar med medellandet "batteriet laddas". Vet om et flertal bilar, inklusive min som har eksakt detta problem. Min har varit sånn sen den var ny, men har inte tatt tag i det før nu. Någon som har hatt detta problem och fått det fiksat? Har laddat batteriet ett flertal gånger utan att det har botat problemet, och kontrollerat batterispenning.
Vilket av batterierna har du laddat?
#632144
Jag tror inte stödbatteriet laddas när bilen är avstängd och bilen är i "sleep mode" även om man laddar huvudbatteriet med en laddare.
Relät för stödbatteriet måste vara slutet för att stödbatteriet ska vara inkopplat. Via säkring innan relät för stödbatteriet känner CEM stödbatteriets spänning och styr relät, men sannolikt bara när bilens system är aktiva. Själva start/stopp automatiken går till så att startmotorn jobbar med relät för stödbatteriet slutet och relät för huvudbatteriet öppet. Startmotorn försörjs från huvudbatteriet vars spänning kortvarigt dippar. Stödbatteriet tar hand om bilens övriga strömförsörjning under tiden. Skiljedioden förhindrar att stödbatteriet driver startmotorn i detta läge. Om stödbatteriets spänning sjunker under huvudbatteriets spänning minus diodens framspänningsfall i detta läge så blir resultatet att huvudbatteriet hjälper till att försörja bilens övriga system tillsammans med stödbatteriet. När startmotorn är urkopplad så är relät för huvudbatteriet slutet för att eliminera skiljediodens framspänningsfall. Bilens övriga system försörjs via säkringarna MF1 samt 11A/1-8.

(Klicka för större bild)
Bild
#632156
Hørs veldig logiskt ut det du sier Camel. Läste en hel del om funktion/konstruktion rundt start/stopp systemet, och det står riktigt nog att den "rätta=bästa" metoden att ladda det lilla batteriet, var just med bilens generator. Men det står også spesifiserat att bilar med start/stopp ska laddas med + på batteriets pluspol, och minus til chassi. Tolkade det som att det var pga. man skulle få laddat båda batterierna, men det är vel antageligen pga. batteriövervakningssensoren som Volvo presiserar detta?
V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]