Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade inne bilen (V60 Drive Manuell R-design 2012) imorse för byte av trimpanel VF p.g.a. värdelös klippkant på själva "kromkanten" runt "armresten". Givetvis hade inte min personliga serviceman fått in någon trimpanel, eftersom alla går tydligen raka vägen till TK och inte till RA. Strunt samma, får väl gladeligen vänta på att den kommer in. Någon gång.

Tog även upp lite andra påpekanden under mitt besök;

- Klickljud i kopplingspedalen. Sjukt irriterande, men tydligen ändlägesgivaren "som låter så". Någon annan som har några erfarenheter?
- Extremt vibrerande innerbackspegel vid segdrag/låga varv. Berodde tydligen på mina lågprofildäck, och det var inget fel på spegeln... Dock uppenbarar ju sig vibrationerna även med tjock 55-profil på vinterdäcken... Någon annan som har erfarenheter av vibrerande spegel?
- Högt och tydligt klickljud från start/stoppreläet vid aktivering/deaktivering. Tydligen också en standardfeature "som låter så"...
- Bakrutetorkarbladet "som är under utredning" internt VCC, där skit tydigen fastnar mellan armaturen och gummibladet, vilket gör att bladet inte kan röra sig över rutan. Rekommendationen var att köpa Biltema...

Tjurigt inlägg, oh yeah, men en "premiumbil" ska inte dras med sådana uppenbara icke-premium-attribut. Sorry to say.
När jag hade min V60 T3 så lämnade jag in den för en del av det du nämner i ditt inlägg.

-Klickljudet i kopplingspedalen är tydligen något som de flesta av bilarna har och min serviceman skrev i protokollet "inget fel utan en egenskap"

-Klickljudet från start/stopp-reläet har jag även i min V60 DRIVe, men jag stänger av start/stop varje gång jag startar bilen så det stör inte mig. Det som stör mig däremot är att man inte kan stänga av start/stopp permanent

-Vibrerande innerbackspegel har jag inte problem med, tycker att bilen är väldigt vibrationsfri och mjuk i gången jämfört med den S60 DRIVe R-design jag provkörde innan jag beställde bilen. S60n hade däremot gått 1300mil och min har knappt gått 100 så det kan ha något att göra med saken också.

-Bakrutetorkaren håller jag med om, den är värdelös från början till slut. Har inte tagit tag i det problemet än eftersom jag sällan använder backspegeln till annat än att kasta ett getöga bak i någon sekund (van vid att köra lastbil).
Jag kommer att bli tokig på klickandet i kopplingspedalen.... har bett verkstaden kolla på det två gånger, men det är "as designed", inget fel konstateras. Så otroligt opremium!! :-(O)

Torkarbladet bak...... ja detta har ju diskutterats flitigt som sagt. Jag fick nytt förra månaden och det funkade kanon..... i en vecka :shock:

Annars är jag nöjd efter att de justerat passningen på bagageluckan och motorhuven, justerat huvstängningsmekaniken så att huven går att stänga utan våld, sommardäcken balanserats om, luftriktaren i grillen monterats rätt, lyktrengöringstäcklocken tryckts på plats, bagagerumsbelysningen lagats, en klamma till drivaxeln färdigmonterats, insugsslangen bytts till en som visslar mindre, bulan i motorhuven rättats ut...

Jag skall bara in och få min nya fönsterlist monterad (en som inte är böjd) och så hoppas jag att de kan fixa start/stop funktionen som inte fungerar pga "batteriet laddas" vilket det gjort nu några veckor......

Trots allt detta gillar jag min bil.... synd bara att allt slarv drar ner betyget rejält!
Inget jag räknar med på ett bilmärke som vill vara med och konkurera med premiumbilar... eller ens på något bilmärke för den delen.

Visst kan det missas att en plastbit trycks fast lite slarvigt, men det borde å andra sidan återförsäljaren se i sin slutbesiktning innan leverans till kund. Måste bli ganska dyrt att ta in en bil 3-4 gånger för att fixa småfel efterhand som kunden hittar dem... gratis lånebil plus arbetstid m.m. Plus den skada det åsamkar varumärket!
Problemet är väl kanske att ÅF tjänar pengar på att fixa problem som Volvo PV slarvar med vid monteringen när kunden kommer tillbaka med bilen efter leverans (jag förutsätter att det är så?), alltså blir inte leveranskontrollen jätteviktig hos ÅF. Kan man gissa att det åtminstone bidrar till slarvet hos återförsäljaren även om det inte är uttalat eller ens medvetet?

För övrigt är det nog pinsamt få som ens reklamerar en list som sitter lite snett etc. 95% av alla bilköpare köper bilen för att transportera sig i och bryr sig inte direkt om detaljerna. Mina svärföräldrar köpte en ny bil i höstas, dom skulle inte ens märka om det saknades en list... typ.

/Martin
Är det inte "leveranskontroll" som skall se till att bilen som leveras är komplett och rätt ihopsatt.
En orsak att detta ligger på ÅF är att de monterar mycket av extrautrustningen, som kan innebära att bilen får genomgå en nedmontering samtidigt som man kompletterar beställningen.
Intressant att höra era liknande stories.

Dock så tycker jag inte att några av mina fel verkar vara direkt C-fabrikrelaterade. Jag menar, klickljud från reläet som "är en standardfeature" linjerar ju inte alls med de erfarenheter jag har ifrån fit'n'function-genomgångar och diverse sena kvällar med seriösa audioanalyser. Då har det jagats minsta lilla rattelljud och totalt högfokus på eventuella risker för kundklagomål. Att man då dunkar in ett Kalle Anka-relä som låter mer än kopplingen på min Ducati är frapperande.

Eller klickljud i kopplingspedal? Efter tusentals mil i provserierna på diverse expeditioner världen över måste ju detta ha uppenbarats flertalet gånger. Varför är inget gjort? Alltså proaktiv konstruktionsåtgärd, inte reaktiv kvalitetsåtgärd.

Och torkarbladet ska vi inte tala om...

Ädit: Visst, min trimpanel hade aldrig gått igenom en audit. Dock är det ju märkligt att den gått igenom (hur seriös är den gjord?) någon form av end of line-kontroll från leverantör. Jag menar, till och med en blind höna hade plockat bort just _den_ individen och antingen re-workat eller skrotat ut den...
Ang. reläet, det är om jag minns rätt på 140 Ampere, altså inte direkt något extraljusrelä. Men det är klart, man kunne ju ha dämpat det lite med gummiupphäng el. Men det är altså et MYCKET kraftigt, och formodar jag, mekaniskt relä.

En adapter som den visade för att gå fr[…]

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]