Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Sitter med en volvomek bredvid mig och dricker några öl :roll:
Han säger att man i 235/40/18 ska ha absolut minst 3,0 men att han skulle rekommendera 3,2 om man vill ha bäst komfortkompromiss och annars 3,5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JohnB skrev: det är ju trots allt komfortabla landsvägslok vi åker runt i så all stötdämpning sitter förhoppningsvis inte i däcken 8) .
Jo mycket sitter just i däcken. Mina mjuka friktionsvinterdäck tex är grymt mycket mer komfortabla än breda hårda sommardäck.
av perhall
Håller med B20. Körde för ett tag sen en A8 4,2 med 20", klart mindre bekväm än en A6 med 17". Sportchassi och fler tum försämrar alltid komforten, givet samma däcktyp./PH
av rd350
Aldrig under 3 kilo i ett sådant däck! Livslängden ökar dramatiskt och bränsleförbrukningen sjunker(med högre tryck). Vad som står i bilens instruktionsbok är en "kompromiss" för att få lagom komfort. Har alltid tre kilo även i mina "balongdäck" (205/55/16)
av JohnB
VolvoB20 skrev:
JohnB skrev: det är ju trots allt komfortabla landsvägslok vi åker runt i så all stötdämpning sitter förhoppningsvis inte i däcken 8) .
Jo mycket sitter just i däcken. Mina mjuka friktionsvinterdäck tex är grymt mycket mer komfortabla än breda hårda sommardäck.
Troligen skulle dina vinterdäck vara mjuka och goa även vid ganska höga tryck jämfört med breda sommardäck med låg profil. Men jag har tyvärr aldrig provat friktionsdäck själv så det är en ren gissning.

/John
av perhall
Friktionsdäck är bekvämare och tystare än dubbdäck och sommardäck.
Dock är de lite vingliga på asfalt/torrt, om det inte är sk mellaneuropeiska friktionsdäck (dvs. tyska) som är nästan som sommardäck på barmark och ok på andra vinterväglag, utom is, dock klart sämre än svenska friktionsdäck.
/PH
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har dubbfria Conti TS830P med hastighetsklassning H (210 km/h). Trots att detta dubbfria däck betraktas som väldigt bra på barmark är det rätt sladdrigt nu när det är +15°C... De är hårt pumpade men det hjälper inte när det är så varmt ute. När det är kallt är de betydligt stabilare. Var ute i garaget och kollade statusen på mina P Zero. Längtar efter det goa greppet. De var mycket jämt slitna. Har alltid kört med högt tryck i dem. Dock endast 4 mm kvar på de sämsta däcken (fram) och 6 mm på de bästa (bak). Endast rullat 15190 km, mm... ??:-/ Två P Zero vill de ha 6000 kr för. :mrgreen:

Continental ContiWinterContact TS830 - Testvinnare, Teknikens Värld, vinter 2011.
"Continental ContiWinterContact TS830 "Barmarksbäst. Det centraleuropeiska Continental-däcket tappar på is och snö, men presterar klockrent på barmark. Full eller snudd på full pott i alla våta och torra deltester skvallrar om var däcket helst ska användas. Okej på is och snö."
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, jag kör ju precis så lugnt som jag har lust till. :wink:
Milkostnaden för P Zero i mitt fall blir ca 4 kr. Det lönar sig inte precis att t.ex. gnälla om bränslepriset eller åka extra bara för att ev. tanka billigt. :mrgreen:

Men oavsett detta så kan jag konstatera att mina P Zero slitits mycket jämt. Samma mönsterdjup överallt, både mitten och på kanterna på resp. däck. Jag har alltid kört med 3,5 bar i däcken kalltryck. Så både däcktrycket och hjulinställningen på bilen verkar ok.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Jajemen kan bara hålla med, bytte idag mina dubbfria Goodyear 205/60-15 till Pirelli 245/40-18. Oj vad stötigt och bullrigt. Men greppet är det inget fel på... :twisted:

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)