Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

I somras köpte jag min första Volvo! En 1994 855 som gått 260 000km. Den går ganska fint, men har lite missljud här och där som jag vill åtgärda. Att mecka själv är ju superkul men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte tillgång till verkstad m lyft som är bra att ha för de flesta jobben! Därför söker jag någon som kan hjälpa till (självklart mot ersättning)/verkstad utanför kontorstid med följande:

Byte av fläktrem
Byte av kylvätska och termostat
Byte av luftfilter & kupefilter
Olje + oljefilter byte
Byte av motorkuddar
Ev. byte av bakrefjädrar - bilen sitter ovanligt lågt även fast nya stötdämpare sitter på
Justering av handbroms/bakre bromssystem - Efter att ha betalat min lokala mekaniker alldeles för mycket pengar för att åtgärda en bruten bromkrets så har jag förstått att han är totalt okunning om bilar och hur de ska repareras, så nu har jag fler bromsproblem än jag hade innan jag tog dit bilen. Visst borde jag åka dit och be honom åtgärda det ordentligt, men jag vill inte att han rör vid min bil igen och har sönder något annat!

Jag har även ett skrapande ljud som kommer när man svänger i fart, min vän som har lite mer erfarenhet misstänker att det kan vara drivknuten, men jag ska söka lite på befintliga trådar innan jag börjar fråga om det!

/Andreas
hej :) cupé fläkten är riktigt lätt att byta och kostar beg mellan 200-800 kr på blocket/ skroten. den finns att köpa ny också för runt 1000-1300 för bytte nyss på min 850.
cupé fläkten sitter bakom handskfacket så du tar bara torks t10 eller vad den heter och skruvar bort baljan 6-8 skruv. och underskärmen 3 skruv
fläkten sitter med kablar och det är bara att dra uppåt så lossnar allt i ett från fläkten sedan sitter fläkten med 4 skruv och det är bara att montera ut tar ca 5-10 min att göra om du gör de sj :) tittar du på biltema så har dom ej den fläkten! men däremot står de att du kan köpa cupéfilter till bilen. det är fel!! köp de inte!!! volvo satte inte in cupéfilter förens på 97 modellerna så du har inget sådant ja leta mej blå på de där, men fick reda på detta för 5 dagar sen att de inte fanns något sådant :) bor inte i sthlm så kan tyvärr inte hjälpa dej med bilen :( men hade gärna gjort de för skruva är riktigt kul :)

// Challe
okej ja då kan du lika gärna åka tillbaka till biltema om du har kvito kvar för det finns inget luft filter till de modellerna ja har en 96:a och fick reda på att vovlo började inte med luft filter förens 97-98 :P
Jag har en 96:a MED kupefilter.
Det var ganska vanligt att evaporatorn gick sönder på dom och i samband med byte av den så rekomenderades eftermontering av kupefilter. Så det rullar nog en och annan bil äldre än 97 med eftermonterat
kupefilter. Du hittar det under plastlocket framför vindrutan på passagerarsidan.
Aha, då var mysteriet med kupefiltret löst! Undrade varför jag inte hittade någon sådan del när jag sökte med regplåten!

Ska se om jag eftermonterar något!

Ingen annan i Stockholmstrakten som kan tänka sig hjälpa mig?
lånar tråden lite

Hur är det då att byta termostat + kylarvätska på en 850/855?
Vad behövs? hur jobbigt är det? kan det ske på en parkeringsplats?
Vart bör man köpa glykolen? funkar Biltemas blåa?

någon som har art nr till ramen till kupefilter? uppfattade det som att det fanns på Biltema?

Hur är det sen att byte fläkt/drivremmen? Enklast att ta det underifrån med lyft?
Om man inte har tillgång till lyft hur ska man bära sig åt då?
lossa allt bråte som är i vägen på "sidan" och sedan lossa på spännaren och trä runt den nya remmen?

Tack!

Vad har ni monterat för slangvärmare p&a[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]