Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hanken
Hej!

Skulle försöka ge mig på att byta termostat idag men det gick inget vidare tog stopp när jag skulle lossa de tvp torxskruvar som håller termostathuset. All kylarvätska tömd så fick stänga alla avtappningsventiler och fylla upp igen men termostaten är fortfarande kvar i sin förpackning = (

Här är en bild http://picplz.com/user/henke84/pic/0t4z6
av qwerty
Större spärrskaft?

Annars montera ett bits som passar med en förlängare, slå till med en hammare rakt uppifrån, detta kan släppa en del spänningar och lossa ev gänglåsning. Men slå inte som du ska spräcka en bit granit nu, lagom är bäst.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
På jobbet tvingar vi i en storlek större torx med ett par lagom hårda slag. Brukar funka.
av JT855
T40 är det till termostathuset. Det var väldigt enkelt att få lös det med spärrskaft, förlängare samt t40 bitshylsa eller vad man ska kalla det :)
Användarvisningsbild
av #27
Slå aldrig på dom skruvarna för då är risken att du sabbar termostathuset inte roligt.
av *pettson*
Sorten heter TORXplus och man ska INTE använda vanlig torx i dom spåren. Dom är lika många men olika utformade. Det ger helt olika grepp i spåren.

Tumregel: Gillar du inte problem och irritation: Knacka ALDRIG NÅGONSIN på ett tunt termostathus i aluminium. Det brukar säga *klick*, sen är det byte av ett sprucket termostathus.
Vid montering av annat begagnat eller nytt termostathus: Dra aldrig fast det hårdare än angivet moment. Det brukar säga *klick* vid uppvärmningen och då blir det att byta termostathus igen hur tråkigt det än är.
Användarvisningsbild
av Vojje
Hanken skrev:Hej!
Skulle försöka ge mig på att byta termostat idag men det gick inget vidare tog stopp när jag skulle lossa de tvp torxskruvar som håller termostathuset. All kylarvätska tömd ...
Du behöver nog inte tappa ur all vätska, utan ca 2 liter borde räcka. Mindre risk för luftfickor på det viset :D .
Annars är det vanlig högergänga.
av JT855
Man behöver inte tappa ur nå kylarvätska alls om man inte vill... Jag lossade bara den grova slangen från termostathuset och lät vattnet rinna. Samma sak med termostathuset. Lossade på det och lät det rinna. Kanske inte helt optimalt då en del kylarvätska rinner i generatorn, men har man inte bråttom att starta bilen så det hinner torka så kvittar det väl tycker jag. Dessutom tömmer man inte ur mer än nödvändigt på det viset. Men ska jag uppskatta vad som for ut på detta sätt så skulle jag tro att det bara rör sig om 2-3 dl. Max en halvliter. Finns säkert nackdelar med att göra så också men det bryr jag mig mindre om.
Användarvisningsbild
av Vojje
:lol: :lol: :lol:

Är det säkert att det är TorxPlus och inte vanlig Torx som det t.ex. är på min S80-01?
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]

Kallstart utan värmaren. Starar bilen och v&a[…]