Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CastroL
Hej!
Min Volvo 240-88 med b230f har varit svår startad ibland och jag bytte insugspackning idag och nu startar den bra men har tappat effekt och är väldigt trög på alla varvtal och vibrerar mycket vid tomgång. Kan det vara så att jag inte har rengjort riktigt eller dragit åt för mycket eller något annat?
Jag märkte också att slangen till vevhusventilationen sprack.
Jag rengjorde också fördelarlocket.

Hoppas på snabbt svar :D

//Daniel
av CastroL
den drog tjuvluft.
jag lyfte bara på fördelarlocket för att kolla.
imon ska jag lyfta insuget igen och rengöra riktigt och kolla vakumslangar osv.
kan det vara något annat som har losnat när man byter packningen??
av CastroL
Den går på alla cylindrar.
Har inte hunnit att kolla mer idag, men som sagt ska jag ut imorgon och meka lite och återkommer då :)
av osla
kolla vakum slangen som går från insug till bromsservon, den har en tendens till att spricka precis ovanför nippeln och då drar den tjuvluft där och går grymt ojämt på tomgång och även sämre vid högre varv
av CastroL
Idag gjorde jag om allt och byte även fördelar lock och rotor, kollade även vacumslangen och den hadde småsprickor, jag drog några varv silvertejp där det var sprickor, men problemet kvarstår :( , väldigt ojämn vid lägre varv och kraftlös vid högre varv :-(O)

Avgasröret har varit av precis efter katalysatorn några veckor om det kan inverka? Men eftersom problemet kom efter jag bytt packningen så borde det vara något jag lyckats förstöra under ingreppet.

//Daniel
av CastroL
Problem löst!!! :-)-)
Det var packningen till en av spridarna som hade spruckit och tog in tjuvluft.

Tack för hjälpen!

//Daniel

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]