Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:V60'n lanserades med att den tillförde 0g CO2/km när den kördes på EL. Så alla som kör mindre än 50km (räckvidden på el) per dag skulle alltdå inte bidra till någon CO2 ökning. F-n va trött man blir....
Jag också, och förbannad. :mrgreen: Frågan är ju varför man tjatar om "Earth Hour", byta till lågenergilampor, etc. om nu elen ändå har noll CO2-ustläpp. Världen är inte helt konsekvent tycker jag mig märka... ??:-/
Användarvisningsbild
av Camel
qwerty skrev:Skulle det handla om miljön endast och att etanolen vore så bra som alla ägare vill så skulle det stiftas en lag imorgon dag som endast tillåter etanolbilar.
Nej, tyvärr inte. Du glömmer alla lobbyister och profeter med starka egenintressen som stödjer fossilbränslen. Hittills har de alltid haft störst inflytande på politikerna oavsett om de haft rätt i sak eller inte... Fossilbränslen är inte det bästa ekonomiska alternativet för samhället om rätt pris sätts på resurser (och miljö om den är ett problem). Men ändå är det det som nästan hela energiförsörjningen för transportsektorn fortfarande bygger på.
Användarvisningsbild
av Camel
qwerty skrev:tänker vi på hur gammal jorden är har vi bara skrapat på ytan till de oljelager som finns. Problemet är att vi med nuvarande teknoligi inte kan de djup som krävs.
Flytande olja blir svårare och svårare att utvinna till dagens priser. I framtiden kommer priserna att stiga i takt med att resurserna minskar. Men fast kol finns det förhållandevis gott om vad man vet. Betryggande att veta nu när vi ställer om till laddhybrider/elbilar som då kan få sin energi från koleldade kraftverk, eller...
av *pettson*
Senast jag hörde nåt om full lambdastyrning så gällde det tro det eller ej. Porsche 911.
Här är en artikel sen 99 som tar upp just det som diskuteras. Eu s körcykel kontra verklighet.
Och hur mycket det skiljde redan då mellan olika bilmärken på lambdastyrningen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 229126.ece
Användarvisningsbild
av Camel
Några citat från
*pettson* skrev:Senast jag hörde nåt om full lambdastyrning så gällde det tro det eller ej. Porsche 911.
Här är en artikel sen 99 som tar upp just det som diskuteras. Eu s körcykel kontra verklighet.
Och hur mycket det skiljde redan då mellan olika bilmärken på lambdastyrningen.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 229126.ece
Ja, lite överraskande att det var 911:an. Det är en av prestandamodellerna. Men den finns ju i många varianter och utförande sedan 60-talet tills nutid.

Några citat ur artikeln:

Då visar det sig att bilen i verklig trafik släpper ut nio gånger så mycket kväveoxider som i körcykeln. För koloxid är siffran åtta gånger högre. Och för kolväten dubbelt så höga.
Var går gränsen för allmänt åtal? :mrgreen:

Men även efter en motorbromsning kan katalysatorn tillfälligt tappa effekt. Den mättas då med syre, vilket gör att kväveoxiderna inte omvandlas utan går rakt igenom.
Här skriver man ju samma sak som i studien jag hänvisade till tidigare. Men jag förstår inte varifrån de stora mängderna syre ska komma ifrån vid motorbromsning?

Biltillverkarna optimerar sedan avgasreningen till EU-kraven. Därför gäller de utsläppsvärden man redovisar bara i laboratorium med speciella testförare som följer EUs kör-cykel.
Rätt svårt för normalbilisten att matcha...
av matzen10
Kul att följa den här tråden! Så otroligt lätt (för mig och säkert flera andra) att fastna i enkla resonemang som vi blir matade med i broschyrer, från säljare o opinionsbildare, utan att ifrågasätta riktigheten. Bra att ni tillför kunskap och kristiskt tänkande och förklarar med diagram och förklaringar om hur motorer de-facto funkar! :-)-)

Nu saknas bara en tråd om hur sjöfarten skitar ner oxå..! Det borde vara enorma mängder bränsle som går åt till deras ickeoptimerade motorer..
av JE Jr
Någonting jag också har funderat på är hur dessa hybridbilar egentligen fungerar? Det tar alltid en liten stund innan reglering startar efter en kallstart, och om man då inte värmer upp motorn utan låter den starta en kortis under en acc, sedan stängas av och kylas en stund och sedan gå på en stund igen för att ladda, sedan stängas av igen etc så hinner den aldrig bli nåt varm.

Hur fungerar det då med avgasrening? Känner att jag vet alldeles för lite om hybrider, och hur man reglerar dessa, men detta är ingenting jag har hört nämnas någon gång i samband med hybriddrift. Om det jag skriver ovan stämmer så skulle man på sin färd till jobbet kunna släppa ut mångdubbelt av emissionsämnena (borträknat koldioxid) jmf med en vanlig modern bensinbil.
Användarvisningsbild
av Camel
Elbilar är absolut inte så miljövänliga idag som marknadsföringen säger. Snarare tvärtom.
Liten miljöjämförelse mellan en XC60 T6 och och C30 electric:

Först några specade data om bilarna:

XC60 T6 AWD auto MY12
Tj-vikt: 1961 kg
Effekt: 304 hk
Bränsletank: 70 liter, 625,8 kWh, 53 kg (bränsle exkl. tank)
Maxhastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning: 1,07 l/mil (Bensin 95), 9,57 kWh/mil
Bränslekostnad: 16,46 kr/mil (2012-03-20)
CO2: 249 g/km
CO: 302,1 mg/km
NOx: 28,5 mg/km
THC: 40,4 mg/km
Partiklar: i.u.

Volvo C30 electric MY12 (OYM 704)
Tj-vikt: 1735 kg
Effekt: 111 hk (elmotor)
Batteri: 24 kWh, vikt 280 kg
Maxhastighet: 130 km/h
Bränsle/energiförbrukning: 3,57 kWh/mil (Elenergi)
Bränslekostnad: 5,36 kr/mil
CO2: i.u.
CO: i.u.
NOx: i.u.
THC: i.u.
Partiklar: i.u.

Sedan en beräkning i verkligheten:

Om elmixen är 100% dålig kolkraft kan det vara så här illa:

Bild

I detta fall med 970 g CO2/kWh och elenergiåtgång för C30 electric på ca 3,57 kWh per mil (enl. transportstyrelsens fordonsregister) så blir det som följer (värden för T6 inom parantes):

CO2: 346,3 g /km (249 g/km)
NOx: 824,6 mg/km (28,5 mg/km)
SO2: 447,2 mg/km (i.u.)
Kolförbrukning: 1,3 kg/mil (0,81 kg/mil bensin)

Observera att nu tog jag ett extremfall bara för att visa hur illa det kan bli. Men tyvärr är detta extremfall inte alls omöjligt i många av Europas länder. För T6 tillkommer ytterligare belastning från utvinning, framställning, transporter, osv. av fossilbränslet till brukaren. Men för C30 har jag å andra sidan inte räknat med kolbrytningen, överföringsförluster i elnätet eller omsättningsförluster i batteriet. Exemplet ovan är från UK 1994, idag är kolkraften något renare men inga större förändringar så länge vi talar om samma teknik. I Sverige är elmixen mycket bättre än i exemplet ovan. Men vi har ju verkligen också jämfört äpplen och päron vad gäller bilarna, stor och liten bil, 304 hk och 111 hk. Om man jämför en elbil med motsvarande fossildrivna bil så blir det faktiskt inte stor stor förbättring med elbilen ens i Sverige om man gör en ärlig livscykelberäkning på växthusgaser med dagens inhemska energikällor. Kanske i framtiden, men inte idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:V60'n lanserades med att den tillförde 0g CO2/km när den kördes på EL. Så alla som kör mindre än 50km (räckvidden på el) per dag skulle alltdå inte bidra till någon CO2 ökning. F-n va trött man blir....
Intressant är ju att Vattenfall bränner 80.000 Ton kol / dygn dvs = 1000 kg kol i sekunden för att producera sin el och vi är ju sammankopplade med Tysklands elnät numera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
qwerty skrev:Om vi omsätter allt bränsle i form av gas, bensin, diesel och fotogen som säljs idag till etanol, hur stora fabriker och arealer åkermark/skog krävs för att ersätta det med etanol? hur ser utsläppen ut från denna tillverkning, har det minskat något jämfört med oljan?
Hur snabb återväxt har vi på råvarorna, hinner den med förbrukningstakten?
Kan vi fortfarande tillhandahålla maten lika tillgänglig och till de priser vi har dag?
Med stor säkerhet inte.
Fös Sverige skulle det funka, då vårt land ju är oerhört enormt glesbefolkat.

Gör man metanol så det räcker till alla Sveriges motorer går det år 3 miljoner hektar skogsyta för att få samma tillväxt som man förbrukar.

Det är bara 15% av Sveriges produktiva skogsmark på 20 milioner hektar.

Enligt Björn Gillberg.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]