Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Busta_B
Hej
Är ny lycklig ägare till en 855 glt -97 , 15700 mil. Skall byta olja + filter, då detta inte är gjort på ett tag. (oljestickan visar "min"). Vad skall jag välja för olja? Funkar biltema? Är filtrena där ok?

Är sugen på att komplettera ljudet med ett basrör. Min tanke är att plocka ur reservhjulet (sällsynt med punka... kör mest runt stan) och placera en brl 8"-rör där. Går det att plocka ut ström ur bakdelen av bilen? Hur dra signalkabel?

Tack för svar!

// johan
av olman
Kör min 850 på biltemas helsyntet 5-50 o är helt nöjd med den oljan .
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Enligt ytterst osäker källa så är biltemas syntetolja samma som statoils syntetolja, och borde således fugera utmärkt. Dock brukar det ju med olja vara så att man får vad man betalar för..... Det var polaren som berättade det, tydligen hade han nån polare i sin tur, som jobbar med olja på statoil. Ni hör ju själva hur det låter, "polarens polare" osv. Jag vågar inte lita på det, så jag kör på volvos egna - den om någon borde väl fungera. Men: är det nån som kan bekräfta/avfärda polarens påstående? Biltemas olja är ju rätt mycket billigare...
av Jimmerholt
Que??
Biltema-olja i en bil?? NEJNEJ!!
Sen är ju frågan om man ska köra på syntetoljor överhuvud taget.. Syntetoljor är ju renad spillolja typ..
Nee, jag håller på Mineralolja, det är en Riktig olja, som håller måtten..
av johan_larsson
Hallå jag kan till 99% hålla med dig Busta. Har en polare som jobbar på biltema. Han säger samma sak, det e ingen skit olja. Så jag har alltid kört på biltemas oljor o de har funkat bra i 6år på diverse bilar.
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jimmerholt skrev:Syntetoljor är ju renad spillolja typ..
Så är inte fallet, eftersom syntetoljor baseras på polyalfaolifiner, som är det renaste som kommer ur raffinaderiernas refraktionsprocess. Sen skräddarsys oljorna med diverse tillsatser, och man får en produkt med mycket hög kvalite. Sen kan jag visserligen hålla med om att det kanske inte alltid är vettigt att köra en gammal bil på en tunn, renande syntetolja - eftersom man då löser upp slaggprodukter i motorn som kan täppa till oljekanaler osv.
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
Har haft diverse bilar som jag kört på bilemas olja utan problem. Byter var 1000 mil och har inte märkt någon skillnad mot dyrare oljor, påfyllning egenskaper vid minusgrader(-30 annars är det ju knappt vinter :wink: ) osv...
av Busta_B
Tjena. Har nu kollat med förra ägaren och det var ett år och ca 1000 mil sedan oljan bytte senast. Allt ok så långt. Då jag hissade upp bilen för oljebyte ser jag att droppar av olja hänger under växellådan? (kardanknuten?) kan detta vara packboxen som läcker? Mao har det läckt ca 1 liter olja på 1000 mil. Är det onormalt mycket?

Sedan skall det väl sitta en skyddsplåt under motorn? Såg ingen sådan, utan drivaxeln, motorblock mm syntes underifrån. Vad kostar en sådan skyddsplåt?

Ingen som har tips om baslådemontering?

//busta_B
Användarvisningsbild
av ketto
Dom flesta bilarna har inte den skyddsplåten, utan de är naket tyvärr där under! Finns på Volvo att köpa för c:a 1300 kr (vo9451954) enligt Bilias prislista!
Låter som ett läckage från packboxen, tvätta rent och kör en stund och kolla om de verkligen kommer därifrån, mest troligt, men kan ju komma uppifrån me via packboxen från kamaxlarna!
Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]