Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
#630510
Och ni tycker att det verkar sunt/logiskt att köra omkring med ett däckstryck som ligger över däcktillverkarens rekommenderade maxtryck?

.
Användarvisningsbild
av Camel
#630543
Däcktryck definieras vanligen med kalla däck. De som kör med 3,5 bar i P Zero har inte överskridit tillverkarens maxtryck. Att trycket kommer att överstiga kalltrycket när däcken värms upp är helt normalt och även något som tillverkaren kommenterat och tagit hänsyn till. Se översättning via Google translate från länk i mitt tidigare inlägg. Om grammatiken är dålig får vi skylla på Google. :wink:
För min egen del kör jag alltid med 3,5 bar när bilen är lastad och jag kör fort på kontinentens motorvägar. Hemma i Sverige är det knappast nödvändigt vid normal körning men jag tappar inte ur någon luft utan behåller mina 3,5 bar. Om trycket är lägre än 3 bar så blir intryckningen av däcket mot markytan tydlig och det bidrar till onödig uppvärmning om däcket utsätts för hög last och hög hastighet i varmt väder.


Maxtrycket Ett däck maximala uppblåsningstrycket är den högsta "kall" uppblåsningstryck att däcket är avsett att innehålla. Men däckets maxtrycket bör endast användas när det är påkallat på fordonets däck plakat eller i fordonets bruksanvisning. Det är också viktigt att komma ihåg att fordonets rekommenderade däcktrycket är alltid ska mätas och ställas in när däcket är "kallt". Kalla förhållanden definieras som tidigt på morgonen innan dagens omgivande temperatur, solens strålningsvärme eller värme som alstras under körning har orsakat däcktrycket att tillfälligt öka.

Av de skäl som anges ovan är det också vanligt att uppleva "heta" däcktryck som är upp till 5 till 6 psi över däckets rekommenderade "kall" tryck under dagen om fordonet är parkerad i solen eller har genomgått omfattande kört. Därför, om fordonets rekommenderade "kalla" inflationstrycket motsvarar däckets maxtrycket, visas det ofta att alltför mycket däcktrycket är närvarande. Detta är dock extra "heta" däcktryck tillfälliga och ska INTE blödde från att återvända däcktrycket till inom maxtrycket värde märkt på däcket. Om den "kalla" däcktryck blev felaktigt inställt från början, kommer den tillfälliga "heta" däcktrycket har återvänt till däckets maxtrycket när nästa mäts i "kalla" förhållanden.
av chanel
#630710
Annars har man mycket mönster kvar i mitten och spionmönster på båda kanterna. Med en fordonskombination på ca 4300kg med max kultryck är det svårkört med mindre.
Användarvisningsbild
av Guligan
#631653
Tycker alla däckgubbar man pratar med rekommenderar högre tryck i däcken jämfört med vad instruktionsboken säger. Och så har det varit i många år. Konstigt att bil- och däckbranschen inte lyckas enas...
Användarvisningsbild
av ThomasT
#631701
Guligan skrev:Tycker alla däckgubbar man pratar med rekommenderar högre tryck i däcken jämfört med vad instruktionsboken säger. Och så har det varit i många år. Konstigt att bil- och däckbranschen inte lyckas enas...
Det beror på att många "däckgubbar" är dåligt utbildade/informerade om hur ett modernt däck fungerar. De flesta lever kvar i 80-talet...
En annan anledning är att de skiter i om det blir fel, de fyller däcken vid montering så de poppar på fälgen och sedan tömmer ut på måfå.... brukar bli allt mellan 2.5-4bar...


.
Användarvisningsbild
av apersson850
#631718
Förr brukade man säga tvärtom, alltså att högt tryck gav en rundad slitbana, vilket resulterade i slitage bara på mitten. Fast det finns de som hävdar att dagens betydligt bredare däck inte reagerar likadant.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#631736
apersson850 skrev:Förr brukade man säga tvärtom, alltså att högt tryck gav en rundad slitbana, vilket resulterade i slitage bara på mitten. Fast det finns de som hävdar att dagens betydligt bredare däck inte reagerar likadant.
Det är inte bredden som är skillnaden, utan konstruktionen. Dagens däck är grymt mycket styvare utan att de upplevs speciellt mycket stötigare.


.
Användarvisningsbild
av sony
#631808
Jag hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite .
Är det samma lufttryck i 235/40-18" ?

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]

Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]