Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

Vi har nu haft vår trevliga XC70 MY11 i ca 9 mån.

Redan från början upplevde frun, som oftast sitter i baksätet då jag oftast kör och vi har en bilbarnstol fram något skumt. Bra mycket senare upptäckte jag detsamma efter att länge trott att det var hennes mobil som var skum.

Sitter man och talar i mobil från baksätet så störs varje samtal av en skärande och ganska hög bakgrundston som gör att man helst håller samtal korta. Rena störsändningen! Ringer man från framsätet märks inget sådant.

Och eftersom det händer oss båda, med varsin mobil (vi har dock båda iPhone 4) och i varje samtal, och bara i baksätet på bilen, aldrig annars - så MÅSTE det ju bero på en faktor i bilen - men VAD det är blir vi inte kloka på!

Nån som upplevt något liknande? Eller har teorier?

Vår bil har ju liksom alla XC70 stålgaller bakom nackstöden i baksätet. Den har också tillvalspaketen Hgv-paket 2 och Teknikpaket HP, så den har ju laminerade rutor runt om samt tonade rutor på de 5 bakre.

Kan någon av dessa saker enskilt eller i kombination störa mobilsamtal enbart från baksätet? Eller kan det vara något helt annat?

Men först och främst vore det intressant att veta om någon överhuvudtaget upplevt något liknande eller om jag och frun är helt unika?
Användarvisningsbild
av jgbptl
Det jag skulle göra först är att be någon bekant med någon helt annan modell av mobil testa i baksätet.

Mobilsamtal kan definitivt störas, men eftersom ljudet överförs i form av paket med digital data är det väldigt osannorlikt att de paketen skulle störas och förändras så att man får in en ton i det digitaliserade ljudet. Med andra ord så tror jag störningen (som antagligen kommer från bilen) går in i telefonen på något annat sätt än via radiotrafiken mellan telefonen och basstationen och därför kan det nog vara så att olika telefonmodeller är olika känsliga för det.

Så, jag skulle chansa på att störningen kommer från bilen, men att det kan vara så att iPhone 4 också är speciellt känslig för den.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]