Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bizon
Hej på er,

Mitt ECC (eller ACC, vet inte skillnaden, klimatsystem med automagisk reglering iaf) har plötsligt börjat bete sig skumt. Har alltid funkat perfekt fram tills för någon månad sedan. Om jag nu ställer in en temp, t.ex. 22, och fläkten på "auto" så börjar den snällt att reglera upp värmen i bilen, sen strax innan det blivit varmt i bilen börjar den blåsa massa kalluft (inte bara "uteluft" men kallare än vad den ska vara), och på ganska hög fläkthastighet. Det slutar den aldrig med utan står och blåser kallt tills jag stänger av auto och börjar reglera manuellt. Ungefär så uppenbarar sig felet.

Inget jätteproblem, går hyfsat att reglera manuellt (får oftast köra på "max" temp och 1-2 i fläkthastighet) men lite synd då den alltid funkat perfekt...

Någon som har någon aning? Visst ska det gå att läsa ut felkoder på nåt sätt?

Jag har tummen ungefär mitt i handen och avser att lämna in den, OM det är något som går att fixa hyfsat billigt....
Användarvisningsbild
av erikn
Det sitter en sensor inne i lampan i taket. Den ska även ha en slang som suger där så givaren alltid får "rätt" luft. Givaren kan vara skitig alternativt så är det stopp i slangen. Kolla och gör rent, se till att slangen inte är täppt.

Kolla även den här tråden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 57#p441757
av bizon
erikn skrev:Det sitter en sensor inne i lampan i taket. Den ska även ha en slang som suger där så givaren alltid får "rätt" luft. Givaren kan vara skitig alternativt så är det stopp i slangen. Kolla och gör rent, se till att slangen inte är täppt.

Kolla även den här tråden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 57#p441757
Tack för svaret, ska kolla den! Tack också för den långa tråden :)
Användarvisningsbild
av erikn
Står i den tråden som jag länkat till förut.
av bizon
erikn skrev:Står i den tråden som jag länkat till förut.
OK tack! Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa felkoderna :D

För er som inte hittar riktigt i den andra tråden (lite svårt att hitta exakt rätt info) så gör man alltså så här:
Fläkt auto, spjäll snett upp till vänster, recirkulation intryckt, kyla på blått. Tryck in och släpp ut AC-knappen.
Bild

"Tryck in och släpp ut" innebär alltså stäng av och sätt på ac:n, alltså två tryck på ac-knappen.
står du i garage får du även felkod 1-6-1, utomhus i dagsljus så slipper du den. Får du den felkoden i dagsljus är även solsensorn trasig.
Precis den felkoden får jag, 1-6-1, innebär alltså att solsensorn är trasig? Sen om det är "dagsljus" nu är väl svårt att säga, dag ja, ljus nej :wink: väldigt mulet i Göteborg.... men får ingen annan felkod.
Användarvisningsbild
av erikn
Prova att lysa med en stark lampa mot solsensorn (den sitter i högra högtalargallret) och se om du fortfarande får felkod 1-6-1. Kan ju vara den som trilskas och då får kanske automatiken spunk och slutar att fungera. Det senaste är ren spekulation, har aldrig haft något liknande fel på min bil som är den första jag har med klimatanläggning.
av bizon
erikn skrev:Prova att lysa med en stark lampa mot solsensorn (den sitter i högra högtalargallret) och se om du fortfarande får felkod 1-6-1. Kan ju vara den som trilskas och då får kanske automatiken spunk och slutar att fungera. Det senaste är ren spekulation, har aldrig haft något liknande fel på min bil som är den första jag har med klimatanläggning.
Nu har jag provat att läsa ut felkoder i lite starkare dagsljus och då får jag bara felkoden 1-1-1 (eller 3). Någon som vet vad den betyder?

Var finns det någon lista på vilka felkoder som finns och deras betydelse?

Andra förslag på vad som kan vara fel? Börjar tröttna nu.... :(

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]