Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Camel har natuligtvis helt rätt men för att göra det hela väldigt enkelt kan man använda polspänningen som indikation. Det är ju något som de flesta kan göra och därmed få en bra (inte säkert helt rättvisande förstås) bild av batteristatus.
Användarvisningsbild
av Camel
Polspänningen duger. Bara man tar hänsyn till vissa saker. Temperaturen är en sådan sak. Uppgifterna nedan är för +25°C. Tabellen överst är polspänningen i vila (obelastat lång tid). Diagrammet underst är polspänningen under viss urladdning (det vanligaste när batteriet sitter i bilen). T.ex. visar kurvan för C/100 polspänningen vid olika laddningstillstånd under ett strömuttag som är antalet Ah / 100. Ex. för ett batteri på 80 Ah är C/100 en ström på 0,8A. Diagrammen är för vanliga bly-syra batterier. För AGM och GEL gäller lite högre spänningar.

(Klicka för större bild)
Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
I vida har jag aldrig sett högre spänning än 12,1v, borde inte den använda sig av denna BMS, eller är min 09:a för gammal och saknar denna?

Min xc60 varnar för låg spänning när vida anger 11,7, jag har dock inte mätt spännningen över polerna då, så ja vet inte batteriets verkliga spänning.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Man gjorde några uppdateringar av elsystemet under MY10. På min bil som är MY11 sitter en BMS. Tror inte denna fanns på bilar före MY10.
Användarvisningsbild
av Camel
En enkel indikator från t.ex. CTEK ger en grov uppskattning av batterispänningen. Har monterat ett CTEK-uttag (röd pil på bilden nedan) med indikator fast i bilens lastutrymme som går att se utifrån genom fönstren. Den blinkar grönt om batterispänningen är ok. Går även att ansluta CTEK laddare i uttaget. Det finns även enkla spänningsmätare som man pluggar in i cigguttaget. Finns bl.a. på Biltema. Har själv 2 st som jag kontrollmätt och den ena visar rätt enligt mitt kalibrerade Flukeinstrument och den andra visar en tiondel för lite. Bra noggranhet för priset.

Bild
av oldtimersmc
Dieselbilarna har ju en dito värmare och kör man den frekvent så är risken uppenbar att man tillslut står där med ett tomt batteri.
Lösningen kan vara att montera in en stationär laddare med dito motorvärmare att användas då man har tillgång till ett eluttag.
Har den setupen på min bil och det funkar fint.
Laddare mm finns till ett hyffsat pris på skruvat.
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev:/.../ att montera in en stationär laddare med dito motorvärmare att användas då man har tillgång till ett eluttag./.../
Lite info om sådan laddare i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=73267
av Maccie
Camel:

Vad är det för grej märkt Telia man också ser på bilden? Ett 3G-modem?

Har du byggt ett eget litet Wifi-nätverk i bilen och hur har du gjort det i så fall (blev sugen...).
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, jag har trådlöst LAN i bilen och en 3G-anslutning via en router. Fortfarande mycket användbart, även om de flesta telefoner nu kan agera router. Min router kan fjärrstyra med TellStick, funderar på hur jag ska ha nytta av det. :wink: Funderade även på att installera en NAS, mediaspelare och nätverkskrivare...

Kolla i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=67959

Yes det ingick på vparts! Dock ej lå[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]