Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om du inte har kompression på någon/några cylindrar så är det ganska rimligt att anta att det snarare handlar om krökta ventiler än blockpackningen, med tanke på att kamremmen hade hoppat några kugg..

Hade det "bara" varit blockpackning så borde bilen starta ändå men lite lagom rykande.
Inga krökta ventiler på en 8v om inte toppen är extremplanad.
Men den borde startat även om blockpackningen är gången.
Vilka kompvärden hade du? Normalt sett hittar man inte trasig blockpackning via kompprov, det ger för liten skillnad om den nu inte är helslut.
Har du provat att byta stift? Vissa fabrikat är känsligare och funkar inte/dåligt efter de blivit sura.
//Björn
I.H.P skrev:Inga krökta ventiler på en 8v om inte toppen är extremplanad.
Men den borde startat även om blockpackningen är gången.
Vilka kompvärden hade du? Normalt sett hittar man inte trasig blockpackning via kompprov, det ger för liten skillnad om den nu inte är helslut.
Har du provat att byta stift? Vissa fabrikat är känsligare och funkar inte/dåligt efter de blivit sura.
//Björn

Om kamremmen rappar över några kuggar och stannar i fel läge kan ventilerna mycket väl slå i !, beror såklart på antalet "överhoppade kugg".
Men vid rent kamremsbrott är det sällan något händer på en 230 maskin , men det var inte fallet här.
Frågan som återstår isf är om remmen sitter rätt ?, det går ju att tolka fel ( om man inte är mekvan) och "missa" 180 grader.

Som du också misstänker /antar så hittar man inte en trasig blockpackning på kasst komp-prov därav min tes med ventilhaveri.
Förlåt men jag har varit lite otydlig.. Det var 0 komp på 2 och 3ans cylinder. lite på 1ans o lite på 4ans. Jag har lyft toppen och bytt packningen som hade brunnit mellan 2 o 3ans cylinder=fanns ett stort hål där. Ventilerna var fina så bör inte vara dom.. Jag är rätt mekvan då jag är inne på 5e volvon nu:) Men just kamremsinställningar är inte min grej.. Dock så satte jag 1ans kolv i 0-läge alltså så högt som gick och stallde in toppen med spåret på rätt plats alltså borde kammen stå rätt nu? kan tilllägga att den även står på spåret/markeringen på nedre svänghjulet. Det är efter packningsbytet den fortfarande inte sartar oc inte tänder på startgas. Så mycket som jag kommit fram till så är det ju något med tändningen men gnista har den och hallgivaren och fördelaren är uppmätt så den funkar. Tack för svaren mvh
terge skrev:Förlåt men jag har varit lite otydlig.. Det var 0 komp på 2 och 3ans cylinder. lite på 1ans o lite på 4ans. Jag har lyft toppen och bytt packningen som hade brunnit mellan 2 o 3ans cylinder=fanns ett stort hål där. Ventilerna var fina så bör inte vara dom.. Jag är rätt mekvan då jag är inne på 5e volvon nu:) Men just kamremsinställningar är inte min grej.. Dock så satte jag 1ans kolv i 0-läge alltså så högt som gick och stallde in toppen med spåret på rätt plats alltså borde kammen stå rätt nu? kan tilllägga att den även står på spåret/markeringen på nedre svänghjulet. Det är efter packningsbytet den fortfarande inte sartar oc inte tänder på startgas. Så mycket som jag kommit fram till så är det ju något med tändningen men gnista har den och hallgivaren och fördelaren är uppmätt så den funkar. Tack för svaren mvh
När remskivans markering pekar mot kåpans markering, är den delen nollad. Då ska markeringen på kamdrevet peka mot markeringen på kåpan. Bilden nedan visar remskivan och dess markeringar.
Bild
Jag höll på att brottas med en 940 en gång (B230F). Allt verkade ok, gnista, soppa osv men den startade inte. Gick man in i testläget på diagnosen och körde igenom programet som testar alla funktioner, spridare, osv och sen startade så gick den igång. Stannade man sen och försökte starta igen så var den död tills man gick in i diagnosen igen. Jävligt skumt. Slutade med byte av motordator. Långsökt men ändå.
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]