- lör 24 mar 2012, 21:57
#631280
Hej!
Fick för en liten tid sedan reda på att min morfar gått bort, och när vi sedan började rota igenom hans kvarlevor hittade vi ett gammalt garage ingen kände till med... jepp en riktigt fin gammal 240 DL -87 med B230K motor. Bara 4300 mil så självklart behöll jag den, första bilen för övrigt så stormnöjd :D
Fått läsa på lite, snacka med farsan som kört 240 hela livet osv., så efter en blank besiktning (gubben bara skrattade, buskörde lite och skickade iväg oss) har jag nu gjort följade:
Bytt kamrem, fläktrem, hela det där paketet...
Bytt bränslefilter.
Blåst rent förgasare.
Sköljt igenom kylningen.
Tömt bromssystemet och fyllt på igen.
Bytt vindrutetorkarna på lamporna, dom fungerade ju så det var mest roligt :)
Nu till det tråkiga, den är lite väl orolig på tomgången och har svårt att starta om den fått stå en vecka eller mer. Man får sitta med tändningen och choken i värsta fall uppåt en minut innan det drar igång. Sen går den oftast bra, men ibland vid rödljus märker man att den håller på och hostar så ut med choken igen så håller den sig. Det eller gaspådrag är det enda jag hittat som håller igång den.
Precis när jag fick den hade den också en egenhet att om man bara stämplade till på gasen (Hårt!) så började den hosta som fan och tände helt fel, allting bara skakade. Gav man den mjuk gas hände det aldrig, men hård gas nästan alltid. Lämnade in den hos en kille som började gå igenom och fastnade vid en liten givare som sitter vid vänster hjulhus - den ska tydligen ändra om tändningen lite så man får lite extra skjuts men när han kopplade ur den så fungerade allt som det skulle. Köpte en ny, kopplade in så blev det frid och fröjd, ett tag men nu har det börjat igen. Bara ibland, men ändå...!
Så jag började följa den slangen som den här givaren sitter till (går till förgasaren) och hittade en T-koppling på den som inte sitter nånstans. Om jag håller för den där lösa kopplingen verkar allt bra, och den suger lite i den hela tiden om man håller för så det blir vakum. Kan detta vara källan till att den beter sig så konstigt? Och vart ska jag koppla in den här lilla saken, eller finns det delar över som jag bara kan tejpa igen...?
Ska försöka lägga upp bilder som visar vad jag menar:

Givaren (avlång liten svart sak)

Motorn

Vart ska denna sitta?
MVH,
Fredrik
Fick för en liten tid sedan reda på att min morfar gått bort, och när vi sedan började rota igenom hans kvarlevor hittade vi ett gammalt garage ingen kände till med... jepp en riktigt fin gammal 240 DL -87 med B230K motor. Bara 4300 mil så självklart behöll jag den, första bilen för övrigt så stormnöjd :D
Fått läsa på lite, snacka med farsan som kört 240 hela livet osv., så efter en blank besiktning (gubben bara skrattade, buskörde lite och skickade iväg oss) har jag nu gjort följade:
Bytt kamrem, fläktrem, hela det där paketet...
Bytt bränslefilter.
Blåst rent förgasare.
Sköljt igenom kylningen.
Tömt bromssystemet och fyllt på igen.
Bytt vindrutetorkarna på lamporna, dom fungerade ju så det var mest roligt :)
Nu till det tråkiga, den är lite väl orolig på tomgången och har svårt att starta om den fått stå en vecka eller mer. Man får sitta med tändningen och choken i värsta fall uppåt en minut innan det drar igång. Sen går den oftast bra, men ibland vid rödljus märker man att den håller på och hostar så ut med choken igen så håller den sig. Det eller gaspådrag är det enda jag hittat som håller igång den.
Precis när jag fick den hade den också en egenhet att om man bara stämplade till på gasen (Hårt!) så började den hosta som fan och tände helt fel, allting bara skakade. Gav man den mjuk gas hände det aldrig, men hård gas nästan alltid. Lämnade in den hos en kille som började gå igenom och fastnade vid en liten givare som sitter vid vänster hjulhus - den ska tydligen ändra om tändningen lite så man får lite extra skjuts men när han kopplade ur den så fungerade allt som det skulle. Köpte en ny, kopplade in så blev det frid och fröjd, ett tag men nu har det börjat igen. Bara ibland, men ändå...!
Så jag började följa den slangen som den här givaren sitter till (går till förgasaren) och hittade en T-koppling på den som inte sitter nånstans. Om jag håller för den där lösa kopplingen verkar allt bra, och den suger lite i den hela tiden om man håller för så det blir vakum. Kan detta vara källan till att den beter sig så konstigt? Och vart ska jag koppla in den här lilla saken, eller finns det delar över som jag bara kan tejpa igen...?
Ska försöka lägga upp bilder som visar vad jag menar:

Givaren (avlång liten svart sak)

Motorn

Vart ska denna sitta?
MVH,
Fredrik
Senast redigerad av 1 Freddan240, redigerad totalt 0 gånger.