Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptrj
MartinS skrev:Så man måste ändå dela på ok/elmotor? Det står inget om det i instruktionerna i vida. Jag inbillade mig att serviceläget också drog tillbaka elmotorn så att det räckte att pressa in kolven sedan?

Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.

/Martin
Behöver inte dela ok/elmotor. Serviceläget drar tillbaka elmotorn. Pressa tillbaka kolven som vanligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
ptrj skrev:
MartinS skrev:Så man måste ändå dela på ok/elmotor? Det står inget om det i instruktionerna i vida. Jag inbillade mig att serviceläget också drog tillbaka elmotorn så att det räckte att pressa in kolven sedan?

Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.

/Martin
Behöver inte dela ok/elmotor. Serviceläget drar tillbaka elmotorn. Pressa tillbaka kolven som vanligt.
Ok, bra. Då är det ju absolut att föredra att använda Vida framför instruktionen i kartongen, även om båda fungerar.

Tack för hjälpen!

/Martin
av loyd
så om jag hatr fattat rätt , OM man ska byta klossar / ( eller göra rent ? ) så skruvar man in nån torx eller insex ? på baksidan oket ? därefter bressar amn in kolven som vanligt .... sen när allt är tillbaka så justerar handbromsen in sig själv efter man har aktiverat / avaktiverat den 3 ggr ??

följdfråga : ser att beläggen numera sitter med "plåtbleck " imellan okbyglar och klossarnas ,,, elimenerar det risken att klossar ärjar/ rostar fast på glidytorna vid oken vid långvarig lugn- körning ( eco ) / boende vid västkusten med salta vindar ??
Eller ska man fortfarande ta isär nångång och smärjla av beläggen lätt för att sen typ lägga medel ( läs kopparpasta / brake-lube / )
När min va inne på volvo-verkstaden så hadde de haft isär fram och lagt BLÅTT smörj"gegga" , va e det ?
av ptrj
loyd skrev:så om jag hatr fattat rätt , OM man ska byta klossar / ( eller göra rent ? ) så skruvar man in nån torx eller insex ? på baksidan oket ? därefter bressar amn in kolven som vanligt .... sen när allt är tillbaka så justerar handbromsen in sig själv efter man har aktiverat / avaktiverat den 3 ggr ??

följdfråga : ser att beläggen numera sitter med "plåtbleck " imellan okbyglar och klossarnas ,,, elimenerar det risken att klossar ärjar/ rostar fast på glidytorna vid oken vid långvarig lugn- körning ( eco ) / boende vid västkusten med salta vindar ??
Eller ska man fortfarande ta isär nångång och smärjla av beläggen lätt för att sen typ lägga medel ( läs kopparpasta / brake-lube / )
När min va inne på volvo-verkstaden så hadde de haft isär fram och lagt BLÅTT smörj"gegga" , va e det ?

Har du inte vida så måste du dra tillbaka motorn förhand. På insidan av oket så sitter en svart plastkopp, tätad med o-ring, med två skruv/pinnbult. Innanför denna sitter en torx som du ska dra tillbaka/fram tills det tar stopp. Skruva tillbaka och håll allt rent innanför koppen.
Byt klossar och monteringblecken. Volvo rekomenderar ett vitt(?),kan ha varit blått men har ändå för mig att det var vitt, silikonfett för smörjning. art. nummer står i bladet med klotsarna. kostade 99:- för en liten tub.
Blecken håller klotsarna på plats men även för att dessa ska kunna röra på sig efter pinnen/klacken.
Glöm inte att mät tjockleken på bromsskivorna också. toleransvärden står i bladet. Använd skjutmått och mät på skivan. Alltså inte ute på kanten där skivan är som rostigast/tjockast.
Allt står i bladet som följer med klotsarna. inkl. justeringen som är den du skrev ovan. Stämmer bra.

En rekommendation är att då och då backa bilen och bromsa. Detta för att oken inte ska börja kärva mot framkant.

Ska du bara göra rent oket så kan du hoppa steget med att dra tillbaka motorn. Detta behöver du bara göra om tjockleken på klotsarna/skivan förändras.

Lycka till.

Peter
/
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bytte klossarna bak idag och med vida var det ju en smal sak. Serviceläge på, bort med två bultar, pressa in kolven, i med nya belägg, dit med två bultar och serviceläge av.

Tyvärr visade det sig att frambeläggen också var dags för byte så det hamnar på nästa helgs att göra lista.

Samtidigt åkte sommardäcken på och oken fick lite silvrig hammarlack på sig.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
MartinS skrev:
Vojje skrev:
MartinS skrev: Bilen har rullat 7000mil nu, bak börjar bli dåliga (om man hellre byter för tidigt än för sent) men fram finns det en del att ta på fortfarande.
/Martin
Att bromsarna bak slits fortare än dito fram, det var märkligt :???: .
Det har dom gjort på alla bilar jag haft sedan slutet av 90-talet när EBD (Electronic Brake Distribution) infördes som mer eller mindre standard på bilar. Vid lugn inbromsning används bakbromsarna mer än fram för att bland annat undvika nigning. Vid hård inbromsning används fram mer för att undvika sladd. 99% av alla inbromsningar är ju relativt lugna.

/Martin
Fel på EBD :shock: .
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:
MartinS skrev:
Det har dom gjort på alla bilar jag haft sedan slutet av 90-talet när EBD (Electronic Brake Distribution) infördes som mer eller mindre standard på bilar. Vid lugn inbromsning används bakbromsarna mer än fram för att bland annat undvika nigning. Vid hård inbromsning används fram mer för att undvika sladd. 99% av alla inbromsningar är ju relativt lugna.

/Martin
Fel på EBD :shock: .
På alla bilar jag haft sedan 98? Vad vet jag men de låter osannolikt.

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
Nej, bara på den nuvarande. Eftersom den inte sliter bakbromsarna snabbare än fram.
Men vad vet jag, som föredrar trummor bak :lol: .
Användarvisningsbild
av Perra83
Det förklarar varför framskivorna nästan blivit rostiga när tjejen kör med bilen. Bilen bromsar fint i alla fall. Skivorna bak ser ut som nya och de fram lite mörkare.
Sommardäcken åker på i veckan sedan ska skivorna bromsas blanka igen :twisted:
av Husqyy
Ska byta bromsbelägg bak S80 2.4D 2008

Köper originalbelägg, men vart köper man silikonfettet som Volvo verkstaden använder?
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]