- sön 25 mar 2012, 14:00
#631429
Har nu fått loss den och bytt diod.
OBS! Ta av minuskabeln från batteriet och vänta 3 minuter innan du fortsätter.OBS!
Tänkte meddela hur man gör, börja med att ta bort kombiinstrumentet enligt volvos manual för detta, sedan tar man bort dekorpanelen med luftutblåsen i mitten enligt volvos manual.
I taket ovanför där kombiinstrumentet sitter finns det lite isolering, vik ned den så ser man 2st torxskruv som håller luftkanalen mot vänster sida av ratten, lossa dom och lägg undan.
Nu kan man lirka upp luftkanalens högra del nedifrån fläktpaketet, släpper lätt och sedan trycka det några cm framåt.
Mer plats än så här får man inte.
Nu över till startknappen. Ta bort kontakten i bakstycket.
Det sitter 3st M8 bult som håller den mot instrumentbrädans insida, man kan inte se dom men är lätta att känna, 2st uppe i bakkant samt en på nedre höger sida, man kan se den från mittre luftkanalens hål.
De 2 övre kan tas bort med 1/4 spärrskaft och hylsa, den nedre får man ta med en liten blocknyckel och många omtag. Var inte rädd att de lossnar och ramla ned i mittkonsollen, de sitter med dubbelfattning fast i startknappen efter man lossat enheten från brädan.
Dra startknappen framåt mot vindrutan, rotera den 180 grader och vik den mot vänster , lirka nu försiktigt fram den tjocka delen av enheten och vipps så har du ett styck tändningslås i handen.
Allt skruvande görs från kombiinstrumentets plats och enheten tas även ut den vägen.