Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som erfarit missljud ifrån kupéfläkten vid låga varvtal - mest markant vid tomgång, ökar något vid gaspådrag för att senare försvinna vid ökad acceleration. Trodde det kom ifrån motorn men missljudet försvinner helt då man vrider ner fläkten till 0. Litar inte på att det försvinner genom fläktbyte. Ljudet är helt klart störande och kan sporadiskt försvinna, fast blir mer och mer regelbundet.
Freme skrev:Någon som erfarit missljud ifrån kupéfläkten vid låga varvtal - mest markant vid tomgång, ökar något vid gaspådrag för att senare försvinna vid ökad acceleration. Trodde det kom ifrån motorn men missljudet försvinner helt då man vrider ner fläkten till 0. Litar inte på att det försvinner genom fläktbyte. Ljudet är helt klart störande och kan sporadiskt försvinna, fast blir mer och mer regelbundet.
det är inte ac-kompressorn då ??? KOLLA DET ! dom är värdelösa
Jag fick byta min cupéfläkt på min förra V70 -08 då det var precis om i ditt fall. Efter det hörde jag aldrig ljudet igen, tydligen inte den första fläkten som har blivit bytt...
Samma som ansjo för min del.

Vet inte om du tänkt ha kvar bilen länge och hur mycket du stör dig på det. Det kostar kanske 6-7000 att byta fläkt och du får förmodligen inte avdrag för fläkten vid inbyte/av köpare. Så mitt tips är att köra som det är... var först på Bilia för att visa det men de sa att det inte var onormalt och att de inte byter. ^Åkte sen tilll UM som bytte på garantin och lånade ut en cykel..

PH
Freme skrev:Någon som erfarit missljud ifrån kupéfläkten vid låga varvtal - mest markant vid tomgång, ökar något vid gaspådrag för att senare försvinna vid ökad acceleration. Trodde det kom ifrån motorn men missljudet försvinner helt då man vrider ner fläkten till 0. Litar inte på att det försvinner genom fläktbyte. Ljudet är helt klart störande och kan sporadiskt försvinna, fast blir mer och mer regelbundet.
Det är vevlagren. Motorn behöver bytas.

Man kan dock lura sig lätt på kupéfläkten.

Kan ju iof. vara något helt annat.

Men, vad vet jag?
Yes, precis som på min låter de som, på min byttes kompressorn men efter 30-50 mil va ljudet tillbaka och nu vet ingen nåt på verkstan.

Mitt ljud finns där främst när de är lite kallare, typ 3+ å neråt. När du stänger av fläkten så stängd väl hela klimatanläggningen av å därmed försvinner ju ljudet från ac´n som inte längre är på.
Tack för alla svar! Det stämmer att oljudet helt försvinner då man vrider ner fläkten till 0. Ibland försvinner oljudet av sig själv, har dock inte funderat på om det är temperatur beroende. Har tidigare betalat för byte av remspännare i motorn, upplevde att det ljudet var annorlunda samt uppkom även vid körning på högre varvtal. Vet någon hur man hör skillnad på om det är kupefläkt eller AC? Kan man räkna med att Volvo tar kostnaden även om bilen är 3,5 år?
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]