Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johannes2k
Hej.

Kom över en billig(?) Volvo 850 -94 idag. Köpte den av en 40-årig kvinna.

Fullstämplad servicebok fram till 27 000 mil, bilen har nu rullat 35 000 mil och går enligt mig som en dröm. Nya sommardäck på alu.

Enda felet som jag fick reda på via henne var att jag måste byta bränslefilter då det som satt på läckte, vilket jag gjort idag.

Det som oroar mig är att det läcker olja mellan v-låda och motorn, vilket är standard. Pölarna blir stora som en handboll efter 2 timmar ståendes. (Farligt?)

Motorn spinner dock på, tyst som en katt, går riktigt fint. Ryker dock ur påfyllningsröret till oljan, dock så rengjordes vevhusvent. på verkstad vid 26 000 mil.

Men frågan är nu, är det värt att kosta på den här bilen? Eller
är 36 000 mil långt för denna och kommer den snart kasta in handduken?

Har fått prisförslag på 4000kr, för att byta packningen föresten.

Vad tycker ni?

Skrota/sälja iväg billigt eller dona upp?

Tycker om den riktigt mycket dock. Väldigt fin från rost.
av *pettson*
Om bilen är fin och du trivs med den så är det värt pengar att byta. Du får nämligen inget för den med den typen av läckage, just eftersom det är dyrt att åtgärda när man inte har turen att hitta nån som gör det för 4000.

Däremot tror jag inte alls på att bara byta packboxen. Vid dom miltal du nämner är det dags att byta koppling senast, det är surt att plocka ned lådan om 1500 mil. Såvida nudå ingen bytt den tidigare i bilens liv? Har man ändå drivaxlarna ur kan det vara läge att få två nya packboxar även till dom då det är väldigt enkelt att byta när lådan står på golvet.
Sen ska vissa punkter smörjas och svänghjulet MÅSTE inspekteras så det inte är sprickor och annat i det.
Användarvisningsbild
av Vojje
Med andra ord. Skrota den! Eller kör tills skiten rasar. Vem kostar på en sådan bil 20000:-?
av johannes2k
*pettson* skrev:Om bilen är fin och du trivs med den så är det värt pengar att byta. Du får nämligen inget för den med den typen av läckage, just eftersom det är dyrt att åtgärda när man inte har turen att hitta nån som gör det för 4000.

Däremot tror jag inte alls på att bara byta packboxen. Vid dom miltal du nämner är det dags att byta koppling senast, det är surt att plocka ned lådan om 1500 mil. Såvida nudå ingen bytt den tidigare i bilens liv? Har man ändå drivaxlarna ur kan det vara läge att få två nya packboxar även till dom då det är väldigt enkelt att byta när lådan står på golvet.
Sen ska vissa punkter smörjas och svänghjulet MÅSTE inspekteras så det inte är sprickor och annat i det.
Kopplingen böts vid 21 000 mil. Men med andra ord så tycker du att jag kan ha kvar den och kosta på den? Hur långt brukar dessa gå om man sköter dem?
av johannes2k
Vojje skrev:Med andra ord. Skrota den! Eller kör tills skiten rasar. Vem kostar på en sådan bil 20000:-?
Vem har sagt att jag ska kosta på den 20 000 kronor? Handlar max om 5 000kr.
Användarvisningsbild
av Vojje
johannes2k skrev:Haha, vad menar du? :)
Snålheten. Smålänningens adelsmärke. Inte ens jag, infödd smålänning, skulle tveka på att satsa, om känslan är rätt.
Jag kanske borde flytta. Till Närke :lol:
C70 T5 cab 2001 med startproblem

Hej igen, Nu har jag kollat på bilen igen oc[…]

Glödstift öppen krets

*** LÖST *** Nu startar bilen som den ska, &a[…]

Viloläge

Efter att senaste uppdateringen av appen, till den[…]

Kallstart utan värmaren. Starar bilen och v&a[…]