NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har följt denna tråd nu ett tag och tänkte dela med mig av min erfarenhet av D2. Då jag pendlar 26 mil om dagen så var jag ute efter en bil som gick tyst och bekvämt med en låg förbrukning och fastnade då för en C30 D2 MY11.
Denna bil köpte jag i Maj 2011. Det var en demobil som rullat ca 400 mil.

Jag reagerade ganska snart på att förbrukningen låg runt 0,6 l/mil och kontaktade min volvoverkstad. Fick samma svar som flera här verkar ha fått att förbrukningen kommer sjunka när bilen blev inkörd. Efter 2 månader då bilen hade gått ca 1500 mil så låg förbrukningen kvar på samma siffra. Kontakta Volvo igen och dom lovade att titta på den vid 2000 mila servicen.

Lämnade in den på service och fick till svar när jag hämtade ut den att inget fel fanns loggat i datorn men att ny programmvara var inlagd. Förbrukningen sjönk nu till ca 0,58 för att efter ca 200 mil vara uppe på 0,6 igen. Dessutom hade nu bilen börjat med att rycka ibland. Det kändes som bilen skulle få bränslestopp.

Ny kontakt med volvo och de tog in bilen och hade den i två dagar. Volvo hitta nu en felkod att en vacuumslang inte fungerade som den skulle och ny programvara lades in på nytt. Nu sjönk förbrukningen till 0,55 men ryckningarna kom tillbaka efter ca 200 mil.

I Nov 2011 lämnade jag in bilen på 4000 mila service och på ett diplomatiskt men bestämt sätt meddelade jag att bilen fortfarande drog för mycket och att ryckningarna kvarstod. Återigen så hittade Volvo inga fel men fick på nytt ny programvara. Helt otroligt sjönk nu förbukningen till 0,52 l/mil men ryckningarna kvarstod.

Tillslut fick jag nog av ryckningar och att växla manuellt och började titta efter en annan bil. På något sätt lyckades min volvohandlare övertyga mig att stanna hos dem, antagligen hypnos, och jag började fundera på en V50 D3 MY12 med automat. Nu i Feb så bytte jag in min C30 som då rullat ca 5300 mil och drog fortfarande 0,52 l/mil och ryckte mot en ny V50 D3.

Nu har jag kört V50 i drygt 500 mil och ligger stadigt på 0,49. Ganska otroligt med tanke på större motor, större bil, automat och ej inkörd motor. Kan bara konstatera att D2 inte är särskilt bra. Observera att alla förbrukningssiffror är faktisk förbrukning, uträknat liter/mil och inte förbrukning enligt färddator.
av hanss
Tragiskt att inte volvo får ordning på dessa motorer.... :(
Woosch skrev: Nu har jag kört V50 i drygt 500 mil och ligger stadigt på 0,49. Ganska otroligt med tanke på större motor, större bil, automat och ej inkörd motor. Kan bara konstatera att D2 inte är särskilt bra. Observera att alla förbrukningssiffror är faktisk förbrukning, uträknat liter/mil och inte förbrukning enligt färddator.
Det är bara att gratulera, min D3 manuell låda ligger inte ens i närheten av den förbrukning du uppger räknar med runt 0.6 milen vid blandad körning kört 600 mil. :roll:
jumu01 skrev:
Woosch skrev: Nu har jag kört V50 i drygt 500 mil och ligger stadigt på 0,49. Ganska otroligt med tanke på större motor, större bil, automat och ej inkörd motor. Kan bara konstatera att D2 inte är särskilt bra. Observera att alla förbrukningssiffror är faktisk förbrukning, uträknat liter/mil och inte förbrukning enligt färddator.
Det är bara att gratulera, min D3 manuell låda ligger inte ens i närheten av den förbrukning du uppger räknar med runt 0.6 milen vid blandad körning kört 600 mil. :roll:
Vägen jag kör dagligen består till 80% landsväg med hastighetsbegränsning 70-90 km/h och 20% motorväg, ingen som helst stadskörning. Kan vara en förklaring till låg förbrukning. Dock så drar D3an med automat mindre denna sträcka med samma körstil än miljöklassade D2an..
Woosch skrev:
jumu01 skrev:
Vägen jag kör dagligen består till 80% landsväg med hastighetsbegränsning 70-90 km/h och 20% motorväg, ingen som helst stadskörning. Kan vara en förklaring till låg förbrukning. Dock så drar D3an med automat mindre denna sträcka med samma körstil än miljöklassade D2an..
70-90 km/h så går alla bilar snålt.
0,6l/mil är helt okej blandad körning. Nu när det börjar bli allt varmare ute så märks det rätt rejält att förbrukningen sjunker.

Vilken tur att min sambo hatar trötta bilar och att hon i alla fall valde en D3:a vol:-)
av JohnB
Här kan ni se vad min C30 DRIVe med s/s har dragit sedan jag köpte den i höstas. De gånger den dragit kring 0.57 har det troligen berott på att vi använt parkeringsvärmaren mycket. Det ligger dubbade Pirelli Winter Carving 205-55-16 på bilen nu och jag kör mest motorväg till och från jobbet med den. Den går billigare när sambon kör av någon anledning :-O) . Ska bli intressant att se hur mycket förbrukningen ändras när 15" Libra åker på om några veckor.

Länk till min förbrukningshistorik http://soppatorsk.se/vehicle/27/
Följer tråden med intresse. Har ju själv upplevt missvisande siffror enligt tidigare post.

Med det varmare klimatet och tungan rätt i mun har jag kommit ner till halvliten city körning och det är jag nöjd med. Men fan vad svårt det är att motobromsa och inte fri koppla. Och i min iver att växla tidigt så undrar jag om jag inte växlar för tidigt ibland.
Användarvisningsbild
av SvenB
Den här tråden håller nog på att bli forumets längsta. Att det finns mer att säga.
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 51
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås