Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:Det är verkligen synd att inte Volvo kan få bättre ordning på sina automatlådor. Hur lång tid ska det behöva ta att få in en effektiv automatlåda?
dol skrev: I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!
Då har du inte kört en Saab 9-5 Aero... ;-//
Eller 9-3 TTID som jag tycker har en av de mest spännade dieslelmotorerna som jag har provat. Tänk vilken bil Saab hade
haft om man hade haft tillgång till 4-hjulsdift å diesel från det att 9-3 lanserades.... då hade jag haft en 9-3 TTID kombi
manuell idag.

Tack för kaffet GM....
V60D5AWDPolestar skrev:Eller 9-3 TTID som jag tycker har en av de mest spännade dieslelmotorerna som jag har provat. Tänk vilken bil Saab hade
haft om man hade haft tillgång till 4-hjulsdift å diesel från det att 9-3 lanserades.... då hade jag haft en 9-3 TTID kombi
manuell idag.

Tack för kaffet GM....
Instämmer, 9-3 TTiD (180) är en riktigt trevlig motor. Kanske lite osofistikerad ibland och den låter som en fiskebåt vid kallstart. Men vilket drag sedan, sett till effekten! Nu har vi bytt till en 320d xDrive och sett till totalen har vår förra 9-3 MY09 inget att sätta emot då den manuella lådan i trean är mycket bättre, och 4WD botar ju effektivt ryckningarna i ratten när man ger fullt. Men motorn, där vinner 9-3 utan match.
Momentum skrev:
dol skrev:
Menar du att Geartronic 2012 inte är en TF-80SC låda som i 2009?
En helt ny generation i och med MY11
Gäller detta även XC90 MY 2011? En kompis bytte från 2008 3.2 till 2011 3.2 XC90 och tyckte den var klart större skillnad till det bättre än de 5 hkr som motorn skulle vara starkare.

För försöka hitta en 2011+ XC60T6 att prova låter det som. VIlken vecka infördes den nya lådan? I maj 2010?
dol skrev:
Momentum skrev:
dol skrev:
Menar du att Geartronic 2012 inte är en TF-80SC låda som i 2009?
En helt ny generation i och med MY11
Gäller detta även XC90 MY 2011? En kompis bytte från 2008 3.2 till 2011 3.2 XC90 och tyckte den var klart större skillnad till det bättre än de 5 hkr som motorn skulle vara starkare.
Borde vara så, ser ingen anledning att inte man skulle använda den bättre lådan
dol skrev: För försöka hitta en 2011+ XC60T6 att prova låter det som. VIlken vecka infördes den nya lådan? I maj 2010?
Vet dessvärre inte, men jag har en tidig 2011, skulle ha blivit en av de sista 2010:orna men blev en 2011 istället.... men om det är olika för olika modeller vet jag inte - Jag har en V70D5 AWD

Men skillnaden känns direkt - slirandet ska vara nästan helt borta, full lockup ansätts ofta direkt på alla växlar
Ja, den nya version av geartroniclådan är ett klart lyft. Har V60D3 och geartronic, och på min så känner jag lockupen på 3, 4, 5 och 6:an. På 1 och 2:an känner jag inte av den? Lådan är lite osmidig i låga farter tex. när man sakter ner till en avtagsväg och sedan ska upp i fart igen. Men i stort så är den acceptabel.
Senast redigerad av 2 LJN, redigerad totalt 0 gång.
meko skrev:Jag har en V60T4 (F) -12 med Powershift. Den tycker jag växlar snabbt som attan och helt utan ryck. Väldigt annorlunda känsla mot en gummisnoddsautomat. Är det samma Getraglåda i V60 T4 som i XC60T5?
Fast nåt skumt är det eftersom accet är så otroligt mycket sämre med PS än utan. För V70 T4(F) är siffran: 8,7 0-100 utan PS, 9,9 med PS...
Så stor skillnad har man sällan sett hitom BMW 528i/iA e28.../PH
Vad skönt, det är inte bara jag som är tveksam till Geartronic lådan. Jag upplever att de 2 första växlarna slirar på tok för mycket. Man får "lura" i lockup genom att smyga iväg och sedan ge gas för att slippa varvtalsorgier vid rödljusen. Så snart 3:an åker i är det som en annan låda. Vid ett tillfälle fick jag upp ett larm "Växellåda Nedsatt Funktion" och växlarna smällde i. Det berodde på en abs givare som strulat och i sin tur ställde till det för massa annat i bilen som var beroende på den. Verkstan fixade dock detta riktigt smidigt men jag upplever ändå att växlarna fortfarande kan "smälla" i vid motorbroms.

Det är verkligen synd att man inte kan leverera en bättre automat (har inte provat PS) då D5 motorn nu är riktigt trevlig. Det kan vara så att symptomen på de första växlarna upplevs värre på min på grund av Polestar optimeringen. Lådan döljer vridet och responsen i motorn. Kan det vara så att lådan inte tål kraften på de första växlarna och att man därför låter den slira bort effekten?
gruntemannen skrev:Vad skönt, det är inte bara jag som är tveksam till Geartronic lådan. Jag upplever att de 2 första växlarna slirar på tok för mycket. Man får "lura" i lockup genom att smyga iväg och sedan ge gas för att slippa varvtalsorgier vid rödljusen. Så snart 3:an åker i är det som en annan låda. Vid ett tillfälle fick jag upp ett larm "Växellåda Nedsatt Funktion" och växlarna smällde i. Det berodde på en abs givare som strulat och i sin tur ställde till det för massa annat i bilen som var beroende på den. Verkstan fixade dock detta riktigt smidigt men jag upplever ändå att växlarna fortfarande kan "smälla" i vid motorbroms.

Det är verkligen synd att man inte kan leverera en bättre automat (har inte provat PS) då D5 motorn nu är riktigt trevlig. Det kan vara så att symptomen på de första växlarna upplevs värre på min på grund av Polestar optimeringen. Lådan döljer vridet och responsen i motorn. Kan det vara så att lådan inte tål kraften på de första växlarna och att man därför låter den slira bort effekten?
Det är ju värst slirande på 1:an och 2:an. Det är inte utan att man gärna petar i S-läget titt som tätt, en kombination av S och D hade varit grymt behaglig, nu är ju S lite väl "på" vid normal körning men den låser ju växlarna illa kvickt vilket är mycket behagligt.

S-läget finns väl på D5:orna också?

/Martin
gruntemannen skrev:Vad skönt, det är inte bara jag som är tveksam till Geartronic lådan. Jag upplever att de 2 första växlarna slirar på tok för mycket. ;-// Man får "lura" i lockup genom att smyga iväg och sedan ge gas för att slippa varvtalsorgier vid rödljusen. Så snart 3:an åker i är det som en annan låda. Vid ett tillfälle fick jag upp ett larm "Växellåda Nedsatt Funktion" och växlarna smällde i. Det berodde på en abs givare som strulat och i sin tur ställde till det för massa annat i bilen som var beroende på den. Verkstan fixade dock detta riktigt smidigt men jag upplever ändå att växlarna fortfarande kan "smälla" i vid motorbroms.

Man slirar inte för att inte lådan tål kraften, det hanteras på annat sätt, utan slipping lockup är sättet att hantera torsionssvängningar
Har du väldigt bråttom iväg från trafikljusen? Ger du mycket "högerfot" på en gång? För jag brukar "varva i väg" med runt 1700 rpm, då lådan växlar vid ca 1500 rpm
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]