Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, har ett problem med min volvo v70n -01. För några veckor sedan så tändes motorlampan och i info displayen stod det "Emisioner Service Erfordras". Då körde jag till min volvo verkstad och körde en felsökning. De kom fram till att det var omställningsventilen vid kamaxlen som behövdes rengöras eller bytas. Först så rengjorde de och bytte packning med ett filter. Redan dagen efter besöket på verkstaden så tändes lampan igen med samma fel. Beslut togs att byta ut ventilen. Sagt och gjort så åtgärdades problemet med ett 15 minuters långt ingrepp!
Efter detta gick det några dagar och man tyckte att det var skönt att problemet var ur världen. Då tändes den förbannade lampfan igen. Åter till verkstaden som konstaterade att det var samma fel igen. Detta hade dom aldrig råkat ut för och min personliga servicetekniker skulle efterforska lite och återkomma under dagen. Nu har det gått en vecka och jag har inte hört av honom. Åkte in igår för att fråga honom och då var han givetvis ledig.

Så nu vill jag gärna själv forska lite här på detta kompetenta forum. Någon som råkat ut för detta problem och vad var det som var fel på din/era bilar då? Kan det vara någon kontakt som har ärgat lite eller vad tror ni det kan bero på? Kan ju i och för sig vara utbytes ventilen som är kass också!

Vore tacksam för om någon vill spåna lite!

Mvh Pappahårding
Användarvisningsbild
av helgonet1
Pappahårding skrev:Hejsan, har ett problem med min volvo v70n -01. För några veckor sedan så tändes motorlampan och i info displayen stod det "Emisioner Service Erfordras". Då körde jag till min volvo verkstad och körde en felsökning. De kom fram till att det var omställningsventilen vid kamaxlen som behövdes rengöras eller bytas. Först så rengjorde de och bytte packning med ett filter. Redan dagen efter besöket på verkstaden så tändes lampan igen med samma fel. Beslut togs att byta ut ventilen. Sagt och gjort så åtgärdades problemet med ett 15 minuters långt ingrepp!
Efter detta gick det några dagar och man tyckte att det var skönt att problemet var ur världen. Då tändes den förbannade lampfan igen. Åter till verkstaden som konstaterade att det var samma fel igen. Detta hade dom aldrig råkat ut för och min personliga servicetekniker skulle efterforska lite och återkomma under dagen. Nu har det gått en vecka och jag har inte hört av honom. Åkte in igår för att fråga honom och då var han givetvis ledig.

Så nu vill jag gärna själv forska lite här på detta kompetenta forum. Någon som råkat ut för detta problem och vad var det som var fel på din/era bilar då? Kan det vara någon kontakt som har ärgat lite eller vad tror ni det kan bero på? Kan ju i och för sig vara utbytes ventilen som är kass också!

Vore tacksam för om någon vill spåna lite!

Mvh Pappahårding
Hej

Råkade ut för detta för ett år sedan och det var främre lambdasonden som blev utpekad i felsökningen. Den byttes med framgång :-)-)
Hej och välkommen hit.

Jag ändrade din rubrik till en bättre. Jag uppskattar om du tänker på detta själv i fortsättningen. En rubrik som "Hjälp!" säger ingenting mer än att du antagligen har problem. En tråd med bra rubrik gör dels att användare kan känna igen problemet och därför gå in i din tråd för att hjälpa till samt att det blir enklare att söka efter samma problem med sökmotorn för användare som i framtiden får samma problem.
Användarvisningsbild
av Vojje
Pappahårding skrev:Tack ska framföra detta till tomten på verkstaden! Det får dom fan bjuda på!
Det finns många orsaker varför man kan få emmissions-meddelandet. Precis som att det finns många orsaker varför man kan få

motorservice-meddelandet. Verkstaden har läst ut felkoder och har därefter att följa en lista av troliga orsaker och åtgärder.

Helt enkelt dags att hoppa ned ett steg på denna lista och ta nya tag. Några tomtar finns det inte, vare sig på julafton eller i volvoverkstaden.

Dock om man inte passar sig kan de dyka upp på loftet. Skaffa larm :lol: .
av Pappahårding
Vojje skrev:
Pappahårding skrev:Tack ska framföra detta till tomten på verkstaden! Det får dom fan bjuda på!
Det finns många orsaker varför man kan få emmissions-meddelandet. Precis som att det finns många orsaker varför man kan få

motorservice-meddelandet. Verkstaden har läst ut felkoder och har därefter att följa en lista av troliga orsaker och åtgärder.

Helt enkelt dags att hoppa ned ett steg på denna lista och ta nya tag. Några tomtar finns det inte, vare sig på julafton eller i volvoverkstaden.

Dock om man inte passar sig kan de dyka upp på loftet. Skaffa larm :lol: .

Förvisso. Men när man redan har lagt ut 3000 spänn och fortfarande står på ruta ett så känns det ju lite tråkigt. Ska man beta av alla de sakerna på listan så har man ju snart bytat ut hela motorn! Visst det måhända vara svårt att träffa rätt, men att byta ut saker som kanske fungerar för att sedan få fortsätta att byta delar så kan ju det bli rätt dyrt i slutändan. För någon rabatt lär man ju inte få på nästkommande del!
Så ska det naturligtvis inte gå till på en aukt. volvoverkstad. I de fall funktionen kan mätas på en motorkomponent, för att avgöra om den fungerar eller ej, ska självfallet så ske. Att byta grejer på måfå är sådant som hemmamekare sysslar med.
Jag har faktiskt aldrig varit med om att komponenter bytts i onödan av verkstad på ngn av mina bilar. Så jag vet inte hur man bör gå till väga i ett sådant fall.
Jag fick felkoden WWT-valve. Det var just den du bytte så flekoden går direkt på den o inga missförstånd kan bli. Jag bytte den själv mot en nyrenoverad o med en ny anslutning (fick klippa kablarna). Även den nya packningen följde med. I en vackas tid fick jag släcka felkoder på den. Skulle tro att det var mkt skit i oljan som rekomenderades att bytas samtidigt. Men efter det har den gått felfritt.

Min Busy Forks eller BuZy FourX Då blir de[…]

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]