Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
Hur löst spänd ska kamremmen vara? Tog upp kåpan och jag tyckte att remmen var för löst spänd. Den gick att föra fram och tillbaka på dreven ganska lätt och det är nästan på håret att den kan kugga över. Remmen är annars i bra skick.
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken. Tänk på rubriksättningen i framtiden!
Användarvisningsbild
av Hygglo
Det låter väldigt löst i mina öron.
Min rem är så pass spänd att där den går fritt kan jag ta tag i den med tummen och pekfingret och vrida den ett kvarts varv så att den blir som på högkant eller hur man nu ska beskriva det.. Tidigare bilar jag haft har varit ungefär lika..
av Rådlös
Byt både spännrulle och rem.
Vad menar du med "bra skick"? Vet du hur gammal den är eller hur långt den har rullat? En ny rulle ger den remspänning som är korrekt, och en rem är billigare än rullen.
av Toni
Nä har ingen aning om ålder på remmen men kunde inte hitta några sprickor på den. Jo jag har provat att lossa på spännrullen. Blev lite mer spänd.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Byt då rem och spännrulle om du inte vet ålder/mil, är ju ingen katastrof på dessa motorer om remmen åker, men förbannat tråkigt att bli ståendes.
av rd350
Man tar tag om remskivan, vrider lite lätt för hand (så man får remmen "slak" vid spännaren), tar ur gummipluggen i kåpan, lossar och spänner muttern till spännaren, sen har man rätt spänning på remmen! Detta ska göras servicen efter bytet av remmen, hur ofta görs det?....
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]