Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
nihtila skrev:
Amli skrev: Satt det även 18" fälgar på XC60´n?
Ja, det är standard på R-Design - kollade även själv på bilen. Visst, man kan undra hur 17" fungerar komfortmässigt med styvare fjädring. XC70 hade också 18" fast i SUMMUM paketet är ju 17" standard. Antagligen något bättre komfort då med.
Ok. För annars är det att blanda ihop stora fälgar med lågprofil med en stötig fjädring då de ofta kommer tillsammans (t ex 20" som finns till XC60 r-design).

Jag hade tidigare en XC70 II Summum med just 18" (hade iofs Four-c chassi) och kan väl konstatera att just XC70 har en ganska svampig dämpning. Så skillnaden med en XC70 med standard fjädring och en XC60 med R-design tror jag haltar lite. Bättre att jämföra en XC60 med och utan det styvare chassit då XC60 är stramare från början.
av titanum
Hur uppfattar ni skillnaden på S60/V60 med R-designs chassi jämfört med sportchassiet som är standard utan R-paketet? Plus hur är ljudnivå etc från 18"-däcken?
av KalleH
Hej!

jag har 18-tums hjul och sportchassi på min S60 och jag uppfattar ljudnivån som låg. Även på grovkorning asfalt är det helt okej enligt mig.

Mvh, Kalle.
av Antti
Självklart touringchassi/komfort.Sportchassit är för de som på korta och iförväg utvalda vägar ska visa sitt val som bäst imppa faktorn .Igenomsnitt hur många sådana mil av väg finns i sverige ,som duger till att köra som en formul 1 förare/bil.Sitta och skakas om sen oljudet man får.samt att oftast ska det vara det mest lågprofila däcket ihop med detta.När jag är och kör en längre sträcka och ser en så med e.x.lågprofildäck backspegeln och ids gasa på så blir machomannen /kvinnan med sitt/sportschassi eller lågprofildäck efter .
av Lazy
Antti skrev:Självklart touringchassi/komfort.Sportchassit är för de som på korta och iförväg utvalda vägar ska visa sitt val som bäst imppa faktorn .Igenomsnitt hur många sådana mil av väg finns i sverige ,som duger till att köra som en formul 1 förare/bil.Sitta och skakas om sen oljudet man får.samt att oftast ska det vara det mest lågprofila däcket ihop med detta.När jag är och kör en längre sträcka och ser en så med e.x.lågprofildäck backspegeln och ids gasa på så blir machomannen /kvinnan med sitt/sportschassi eller lågprofildäck efter .
Kör många mil på vägar där sportchassit är så jävla skönt, ångrar mig inte en sekund att jag valde det, inget gungande o krängande på landsvägen, kör på 16" på vintern och 17" på sommaren.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Kör iofs. med 4C på min, men enligt säljaren skall lägena "comfort" resp. "sport" vara ganska lika touring resp. dynamic chassit. Avskyr själv
bilar som är hårda och stötiga så jag trodde att jag skulle köra på comfort större delen av tiden, men det har faktiskt blivit sport ~90%,
tycker inte den är för hård och den kränger/gungar mindre.
Har även testat R-design innan köp och den tyckte jag var för hård för att det skulle vara behagligt.
Att V60 skulle vara en dålig vinterbil med sportchassi tycker jag är BS då jag haft möjlighet att köra med olika inställningar nu under vintern, men
då det kommer från Robert Collin är man väl inte helt överraskad.

Men som flera redan sagt, testa båda, eller köp 4C.
av Petróvitj
LJN skrev:Mitt syfte med tråden är att jag vill ha en V60 med jämförbar komfort/väghållning som min nuvarande V70II 2009 2.0D med 16" hjul.
Och som jag skriver innan, det är flera motorjournalister som förordar touringchassi före standard.
...
hej,
har sett i olika andra trådar att du har redan fått din V60n. vad blev det för chassityp till slut? hur känns det i jämförelse? i övrigt?

/Alex
av Mubin
Kör med komfortchassi på min v60. Jag är mycket nöjd. Passar perfekt till svenska vägar. Jag har kört en hel del v70d3 och den är mjukare i chassisättningen än v60 med komfortchassi. Till min lugna körstil passar komfortchassit perfekt. När jag testade V60 med sport/standardchassi kände jag att det inte var något för mig. Komfortchassi och 16 tummare känns väldigt bra.
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]