Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roger82
Visst finns det 740 där bromsskiva och nav är samma enhet, har själv bytt detta på en 88 åt en släkting. Dvs ingen skarv och ingen styrskruv utan allt sitter ihop! Blev själv förvånad minns jag =)
Användarvisningsbild
av White
roger82 skrev:Visst finns det 740 där bromsskiva och nav är samma enhet, har själv bytt detta på en 88 åt en släkting. Dvs ingen skarv och ingen styrskruv utan allt sitter ihop! Blev själv förvånad minns jag =)
Ofan! :shock:
Det hade jag faktiskt ingen aning om!? Ber om ursäkt om jag förvillat någon då. :oops:
av karren
Hej!
Tack för alla svar. Pratade med Bilia och de sa att de tidiga 89:orna kan ha skiva med integrerat nav och att det förmodligen är det jag har. Killen jag pratade jobbade tidigare som mek och sa att det var ett av de vanligaste problemen, folk som inte vet vilken skiva de har. Och att det är svårt att veta ibland. Jag har också ägnat dagen åt att läsa i Haynes om detta. Där verkar det som att det finns två sorters nav, koniskt och vinkelkontaktskullager. Men jag vet inte om jag blivit klokare på detta. Hur vet man om skivan och navet sitter ihop som en enhet? En annan intressant grej som jag läste i Haynes är att man tydligen kan "omvandla" konstruktionen till att fungera med separat skiva och nav. Hur gör man då? Han på Bilia rekommenderade iaf att jag svänger förbi en av deras verkstäder, vilket jag kommer att göra i veckan. På så sätt får jag veta vad jag ska beställa. Återkommer med info då på vilken skiva det är jag har. Kanske kan det hjälpa någon annan med samma problem. Stort tack för alla svar!
Testar också att lägga upp en bild på min skiva, om det funkar kanske ni kan se vad det är för skiva jag ska ha :) Hoppas det funkar: Bild
av lasloforbes
@karren:
Jag tror att jag har samma "problem" på min bil! Jag märkte att det var nåt galet när jag efter att ha upptäckt hjullagerglapp skulle byta lager på min bil. Eftersom jag har en -92:a så köpte jag ett vinkelkontaktslager (dvs det som är integrerat i navet). Men när jag skulle byta så visade det sig att jag hade det gamla koniska hjullagret. Någon har alltså bytt ena fjäderbenet nån gång. Det gjorde att jag lätt kunde bli av med hjullagerglappet men jag fick istället bromsskiveproblem som du. När jag var där i området och slet så såg jag också att skivan på denna sida är både tunnare och har mindre diameter än på den andra sidan. Jag var inte helt säker på att min skiva satt ihop med navet tidigare men trots ett fruktansvärt bankande så gick den inte att lossa från navet. Och det fanns ingen bult eller styrpinne, den ser ut som din på bilden. Vad är det för mått på din skiva?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Gå in på transportstyrelsen och sök uppgifter på ditt fordon, då kan du se om du har 14 eller 15tum orginalhjul.
Nästa steg är ABS, har du det på bilen?
Måtten på skivorna har ju iallafall mekonomen skrivet på sin sida så mät upp din skiva.

Alla de skivor med integrerat nav jag har sett har haft lösa koniska lager som du kan smörja och spänna själv, så jag skulle tro att du har lös skiva.
av karren
Börjar nu mer och mer tro att jag har separat nav...vad som hände när jag bytte skiva i somras måste varit att vi lossade navbulten och tog av nav PLUS skiva. Och gjorde samma sak på den andra bilen som vi tog ny skiva/nav från. De hade väl rostat ihop antar jag. Lite klantigt :oops: . Men men...@lasloforbes ska mäta upp skivan idag eller imorn. Annars är det 15 tum, ej abs, ventilerade skivor jag ska ha. Bara måttet kvar på skivan nu sen beställer jag delar!
en fråga: behöver man byta nav med eller blir de sällan slitna?
Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ser de bra ut och du inte har några glapp eller oljud från hjullagret när du kör så behöver de inte bytas.
Viktigt är dock att du gör rent anliggningsytan mellan skivan och navet ordentligt och använd gärna lite fett emellan så att inte skivan sätter sig så hårt på navet nästa gång.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kullagerfett, kopparfett mm kvittar, enda uppgiften det fettet har är ju att hålla borta rosten så att det blir enklare att demontera en annan gång så det behövs inte mycket.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android