Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Personalbil och kör ca 2500 mil per år, varav ca 800 mil i tjänsten. Hämtade bilen första maj 2011 och har avverkat i runda slängar 2100 mil.
av Jimpen89
Snacksalig skrev:Personalbil och kör ca 2500 mil per år, varav ca 800 mil i tjänsten. Hämtade bilen första maj 2011 och har avverkat i runda slängar 2100 mil.
Får man fråga hur mkt du betalar i månaden för bilen?
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jimpen89 skrev:
Får man fråga hur mkt du betalar i månaden för bilen?
Jag har ett bruttolöneavdrag på ca 6000 kr, och är förmånsbeskattad till ca 5000 kr, inkl drivmedelsförmån etc.
Slutsatsen blir att jag netto betalar lite drygt 5000 kr, inkl soppa och allt. Då är förutsättningarna att jag kör som snitt 50 mil/mån i tjänsten och 140 mil/mån privat.
Användarvisningsbild
av jgbptl
Förmånsbil (V70 AFV MY2012) med upplägg som innebär att jag själv betalar bränsle (gas och bensin) samt får ett nettolöneavdrag på förmånsvärdet. Detta gör att det är en påtaglig ekonomisk fördel för mig att välja en gasbil eftersom de 16000 kr/år som dess förmånsvärde sänks med går direkt till mig i form av minskat nettolöneavdrag...
av Lövet
Kör bara privat. Inte ägt bilen ett år än (haft 3 olika bilar i år) men jag skulle tro att jag hamnar på runt 1000 mil per år. Eventuellt kommer den rulla något mer när tjejen börjar använda den till jobbet (mammaledig nu).

Alla tjänsteresor sker med flyg, taxi eller hyrbil.
Användarvisningsbild
av IvanBoring
Har klarat mej på en bil tidigare och då rullade den ungefär 2500 mil/år enbart privat. Nu har vi ett nytillskott med en v70 II 2.4d då vi inte fixade "enbilsläget" längre. Eftersom det är en diesel och betydligt snålare än vår gamla BMW så får v70:n rulla mest.

Däremot rullar den aldrig i tjänsten eftersom min arbetsplats tillhandahåller bil när det behövs.
av ChristerN
1200-1500 mil/år i privatägd bil, XC70 just nu.
Har dock märkt att när man har "ny" bil går det några mil extra :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag förundras över hur lite folk kör, och ändå bryr sig så mycket om bränslekostnaden... Helt otroligt faktiskt.

/Martin
Användarvisningsbild
av IvanBoring
MartinS skrev:Jag förundras över hur lite folk kör, och ändå bryr sig så mycket om bränslekostnaden... Helt otroligt faktiskt.

/Martin
Tja, svenskarna är väl kända för att köra ganska lite per år om man jämför med resten av Europa. Sedan är ju frågan var man drar gränsen för lite eller mycket. Du ska veta att det är många som höjer på ögonbrynen när jag säger att vi kör ca: 2500 mil per år, så jag kan tänka mej att du som rullar drygt det dubbla får ta fram luktsaltet ofta när folk svimmar :lol: Iofs med två bilar men ändå.....

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]