Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av defacto
jupp Ni läste rätt:)
har fått liten gratis låda med lite prover på diverse skit från the UK

där jag hittade ett sex pack med så kallade Bränslemagneter *turbomag*...
och en så kallad Volvo Tunning Module

Just den här Tunning Module så garanterar dom att du ska öka +8>17 BHP får se om det funkar.

här nedan följer med lite text som jag fick på mejl.

Tänkte se om skiten funkar. någon som testat tidigare?
skulle ju vara kul om det funkar :)

A Simple Explanation Of How Tunning module Works

Have you ever noticed that your car is quicker when it is cold outside and wondered why it could not always be that quick? Well this module once fitted sends a signal to the ECU just like it does when it is cold, then the ECU slightly adjusts the air/fuel mixture which boosts your cars power, it is very simple! The best thing is economy is not increased and can be improved with the fitment of this module!

It can also be removed for MOT's, Services etc if needed within 1 minute and refitted with no adverse effects, meaning you can take it out when you like!

Main Benefits of installing turbomag X-T Series:

Burns fuel more efficiently
Increases MPG, Better economy
Improves cars performance
Reduces Emissions
Saves on fuel bills!
Prevents carbon deposits
Reduced wear on O2 sensor & catalytic converter
Up to 50% fuel savings
av defacto
vill påpeka ett fel jag hittade igår i min text ** +8>17 BHP ** det ska stå +5>7Hp..

Dag 1:

Monterade allt igår gick på ca 15minuter.

Fördelar: lätt monterat inga modifikationer behövdes.
väldigt detaljrik instruktions manual.

Nackdelar: Turbomang är färgade så det ser lite halv kul ut med blåa motordelar och vinröda magnet klumpar.

Test ett:
startade motorn med data inkopplad för att se effekten av Tunning modulen,
lät motorn gå varm för att se hur ECU blandade luften (då jag vet ungefär hur procenten ser ut med bränsle/luft i normala fall)... kan säga att jag blev förvånad när jag såg resultatet, mer luft kontra bränsle än vanligt. * Positivt test*

Test två: tog en sväng ut på E4 och märket på en gång när jag tryckte ner pedalen att man hör luft in suget mer (mycket råare luft insugs ljud än tidigare) *för min del negativt test*

bränsle testet är under sin gång, ska ner till landet i helgen ca 20 mil motorväg och vet att jag brukar göra av med ca 13-14 liter bränsle (6,9L/10mil) och funkar magneterna så ska jag (med snabb huvud räkning ) kunna gå ner till 10L för 20/mil...

Gällande dom här extra BHP som utlovas så....hmm jaa... bilen *känns mer energi fylld* (påpekar att det kan ha en inverkan från all läsning om just Tuning modulen) men jag kommer få svar i morgon, för då ska BSR ha bilen under dagen och sätta på en Frietta Sport system och ska göra bänktest före och efter. sist jag gjorde vid steg 1 trim så fick jag ut 200HK lite drygt och enligt denna bok så ska Tunning modulen ge +5>7 HP så alltså så ska jag få närmare 10HP mer med både magneterna och modulen i före testet.

ber om ursäkt för eventuella grammatik & stavfel.. vill gärna skylla på att jag är dansk men kan jag inte utan jag informerar om att jag har lätt dysleksi så vet ni det :)
Användarvisningsbild
av MechaniX
Hoppas verkligen inte du betalat för dom där delarna..

Ett motstånd som får styrdonet tro att det är kallare ute än vad det är och därmed fetar på bränslet, känns inte så ekonomiskt va.. Lambdasonden kommer se till att det regleras ned och ev. tänds motorlampan då motorns signaler till styrdonet blir fel. Har själv haft felkod lagrad pga dålig termostat och motorns arbetstemp låg utanför parametrarna. Enda gångerna det kan vara till fördel är under acc, då lambdasonden ändå inte används för att reglera och styrdonet fetar på för att kyla förbränningsrummen.

Magneterna.. Googla om dom och läs :wink:
av defacto
MechaniX skrev:Hoppas verkligen inte du betalat för dom där delarna..

Ett motstånd som får styrdonet tro att det är kallare ute än vad det är och därmed fetar på bränslet, känns inte så ekonomiskt va.. Lambdasonden kommer se till att det regleras ned och ev. tänds motorlampan då motorns signaler till styrdonet blir fel. Har själv haft felkod lagrad pga dålig termostat och motorns arbetstemp låg utanför parametrarna. Enda gångerna det kan vara till fördel är under acc, då lambdasonden ändå inte används för att reglera och styrdonet fetar på för att kyla förbränningsrummen.

Magneterna.. Googla om dom och läs :wink:

ne har inte betalat en krona,

som du sa så var det bara skit. fick ingen eftekt när dom gjorde testerna. så nu är allt bort monterat igen :) men kul att testa lite nytt
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]