Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av karren
Hej!

Jag vet att det redan finns många trådar om detta men jag hittar inte riktigt de svar jag behöver...
Var på besiktning idag. Måste bl a byta bromsskivor fram (slitna). Helt ok, men jag har ett problem. Det finns ju lite olika till 740 och i somras när jag var på Gotland och försökte fixa en sån skiva skrattade killarna på skroten när jag visade min skiva - de menade att jag skulle få väldigt svårt att hitta bytes.
Här ett försök till beskrivning:
Mina skivor är fem-bults ventilerade med integrerat nav. Var köper man det? På ex. biltema ser jag inga. Verkar som att det dessutom finns två sorter med nav? Min har en "mutter" i mitten :) Vet inte om det går att ladda upp bilder här, i så fall har jag en bild på skivan. Jag är ganska säker på att jag har bendix-ok.

Jag undrar alltså var jag får tag på nya bromsskivor med nav :)

Mycket tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av igelkottar
Knappade du in ditt regnr på biltemas sida?
Du kan även kolla mot mekonomen.se och även där knappa in regnr
så borde du hitta vad du söker, annars är det nog bara Bilia som har.
av karren
Jag knappade in på biltema ja, de verkar inte ha med nav. Men mekonomen verkar ha iaf. Måste bara lista ut om jag har 14 el 15 tum...fälgar? Lite ny på det här :)
av volvoyamha
Nu tror jag du allt är ute och cyklar :o

Med nav?
Skivan skall väl vara lös sist jag kollade?

Sedan finns det enbart två skivor till din volvo.
En standard massiv och en liten dyrare som skall vara ventilerad!
Användarvisningsbild
av päpplet
Har bilen varit krockad nångång så kan ju framvagnen tagits från en äldre bil med fasta nav men då ska du har hjullager som går att justera glappet på samt en sprint som låser navmuttern. Dom nyare (kom 86/87 nångång) är lagret pressat i navet och lagerspelet går inte att justera.

Finns två eller tre storlekar på skiva fram. Ta lös hjulet och mät så får du rätt. Däremot så har jag hört att importbilar kan ha ännu fler storlekar och då kan det bli jobbigt att få tag på skivor
av karren
Bilen har ju några år på nacken samt 16 ägare så ngt kan ju säkert ha hänt på vägen. Synd att jag inte kan lägga upp bild, då skulle jag kunna visa. Får visa dom på Mekonomen antar jag. Så det kan vara så att skivan rostat fast i navet och det är därför jag tror att navet sitter fast? Kan väl stämma men i somras bytte jag skiva (fick hjälp av en mek-kunnig granne) och han menade att skivan och nav satt ihop?
White: aha, var sitter den bulten?
Tack för alla svar!! :)
av volvoyamha
Det är inte en bult utan det SKALL väl vara som en styr pinne, med 10mm infattning, kan vara utbyt till en 10mm bult oxå, denna sitter i mellan pinbultarna för fälgen.

Mvh Anders
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android