Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kubb
Hejsan. Har läckande värmekran på en 744 -88 utan ac.
Är det svårt att byta för en som ej är van?
Vad funkar bäst, plocka bort vajer först sedan trycka ut den eller ha vajer kvar och plocka av den när kranen är lös?
Detta clips det snackas om, om man tappar bort det kan man använda något annat då? Eltejp eller något?
Har inte möjlighet att köpa nytt clips när jag väl sätter igång.

Trevlig kväll alla
Användarvisningsbild
av päpplet
Den är rätt pillig att få i och ur MEN du klarar dig utan värmekranen. Om du vill så kan du sätta dit en rörbit istället för kranen men tack vare att det finns ett spjäll i värmepaketet som leder luften runt elementet när du slår av värmen så går det fortfarande att reglera i stort sett lika bra som med en fungerande kran :wink:

Annars så är det riktigt pilligt att få dit vajern på kranen igen men det går. Trångt är det ju naturligtvis :)
av Kubb
Du får gärna förklara lite mer med att köra utan värmekran.
Reglaget som man drar i sidled där längst till vänster är kallt och längst till höger är varmt, från det går väl vajern till värmekranen?
Hur justerar man då utan värmekran? :P
av umekille
På 740/940 sitter värmekranen fastklämd i en sköld där reglagevajern sitter
samtidigt reglerar skölden en övre vajer som sköter ett spjäll där luftflödets
väg regleras, Det är gjort så att då du samtidigt stänger kranen så skickar du
luften utifrån förbi värmepaketet. Du kan vara utan värmekran och ha rakt rör
in i värmepaketet för då du lagt om spjället kommer det bara kalluft utifrån in i bilen.
Många nyare bilar idag har ingen värmekran utan värmen regleras via luftflödets väg.
Det gör inget ha värmepaketet varmt alltid. Detta e gjort för att du skall slippa vänta
på att värmepaketet kyls ner innan du får inluften kall.
av umekille
Glömde skriva att det finns en annan tråd i ämnet här där jag har
för mej det finns utförliga bilder hur kranen o skölden ser ut(om de nu
liger kvar)
av Kubb
Jag tror faktiskt du menar 740 -91 och nyare plus 940 som har två vajrar.
Om jag inte minns fel så har -90 och äldre enbart en vajer. Därför ska det vara enklare att byta kranen på en äldre 740.
Användarvisningsbild
av päpplet
På 740 med gamla reglaget (<90) sitter det två vajrar i reglaget. En går till kranen och en till spjället i värmepaketet så på själva kranen sitter det enbart en vajer.

Ett plus att köra utan kran är att reglaget går betydligt lättare :wink:
av Kubb
Ni har rätt, efter att jag tog bort värmekranen så rörde sig en annan vajer jag inte lagt märke till.
Om man kör med rör istället för kran så blir alltså värmepaketet alltid varmt men man kan stänga för så värmen inte kommer in i kupen?
Hur mår ett värmepaket som alltid är varmt? Tar det inte skada av det i längden?
Användarvisningsbild
av päpplet
Skulle snarare tro att det mår bättre av att vattnet får cirkulera runt hela tiden
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]