Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V702004
Hej!

Min Volvo V70 2,5t går upp högt i varv när den är kall, upp runt 1500 varv, sedan efter cirka 30 sekunder går den när till under 1000 och håller sig där. Är detta normalt? När den är varm så håller den sig i varv när man startar den direkt.

Jag tycker även att det tickar när jag öppnar motorhuven, men jag som är helt okunnig gällande motorernas funktion i sig vet inte om det låter som det ska eller ej.

En kompis till mig som har bra erfarenhet kring volvo bilar har tittat på den och sagt att det absolut inte är motorn som tickar och att det är normalt att turbomotorerna tickar lite. (det låter fint när huven är stängd)

Mvh
Tim
qwerty skrev:När motorn är kall går den med förhöjt tomgångsvarv, detta styrs av bilen själv och är en automatisk choke. Förr i tiden drog man ut en manuell choke för att kunna starta i kyla.
Okej, det låter betryggande =)
Helt normalt med förhöjt varvtal efter kallstart. Tickandet du hör är förmodligen spridarna, också helt normalt.
Camel skrev:Helt normalt med förhöjt varvtal efter kallstart. Tickandet du hör är förmodligen spridarna, också helt normalt.
Javisst, det va spridarna han också sa. Jag undrar om det kan va värt att chipa en sådan här bil? Gör det mycket på sig?

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]