Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meshuggener
Hej

Har en volvo v70n 01 som jag märkt nu när det är lite torrare ute att den slira när man gasar på, främst växel 3-5 märks. 1-2 märks inte.
Kör man lugnt och fint märks det inte.
Kopplingen tar väldigt högt upp och man kan undra om det kan hjälpa att justera kopplingen?

mvh
kalle
Användarvisningsbild
av Bosse78
meshuggener skrev:Hej

Har en volvo v70n 01 som jag märkt nu när det är lite torrare ute att den slira när man gasar på, främst växel 3-5 märks. 1-2 märks inte.
Kör man lugnt och fint märks det inte.
Kopplingen tar väldigt högt upp och man kan undra om det kan hjälpa att justera kopplingen?

mvh
kalle
Låter som det är dax att byta lameller!
av meshuggener
Hej och tack för alla svar!

Bilen har gått 24500 mil.
Hade varit trevligt om det funnit något knep att återgärda:) Pratade med min bilverkstad och komplett kopplingsats med jobb 7300:-...Kändes inte "så" farligt.
av oldtimersmc
Slitna lameller märks först på de högsta växlarna och har de börjat att slira så kan det gå fort tills du blir stående så byt.
av Arnold
meshuggener skrev:Hej och tack för alla svar!

Bilen har gått 24500 mil.
Hade varit trevligt om det funnit något knep att återgärda:) Pratade med min bilverkstad och komplett kopplingsats med jobb 7300:-...Kändes inte "så" farligt.
Nej du, det låter väldigt billigt.
av meshuggener
Verkstaden ringde och sa att kopplingscylindern läckte olja...en ny är beställd nu.
man kan undra om det kan komma olja på lamellerna så kopplingen slirar? Att det är problemet?
Oavsett lär man väl byta nu när allt är ner plockat.
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]