Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Menar du att termostatlocket inte sitter med skruvar?
Och i så fall kanske det spelar mindre roll, men om jag tar bort tråget på min bil, och om det ska vara flytande packning, då kanske det är viktigare att använda rätt sorts flytande packning?
Har du lyckats limma termostatlocket så hatten av :D
av snusarn
Jahopp :cry: :cry: d läcker fortfarande någonstans, dock ej så d droppar under bil utan d samlas i fördjupningarna på toppen.
har ju två bult som d e gängpaj på skall borra/gänga om men kan d komma upp genom d hålen (har dock tryckt i två skruv såpass att d precis nyper innan d snurrar runt igen.
taxi skrev:Menar du att termostatlocket inte sitter med skruvar?
Och i så fall kanske det spelar mindre roll, men om jag tar bort tråget på min bil, och om det ska vara flytande packning, då kanske det är viktigare att använda rätt sorts flytande packning?
Har du lyckats limma termostatlocket så hatten av :D
Jojo, den sitter med skruvar. Jag tog lite för att vara säker på att inget tråkigt skulle hända :) Givetvis kan det ju vara som så att den inte klarar olja vid tex tråget. Och då kanske man kan ska satsa på ett ej-silikonbaserat. Men glykol+värme verkar biltemas fixa utan problem :) Blir varmt saatana :P O nålen pekar klockan tre och inget läcker så jag är nöjd :)
taxi skrev:Men då ska det väl inte behövas? Gummitätningen på termostaten sköter ju just tätningen?
Igentligen inte, men skadar aldrig att vara säker :) Men det sitter ju där nu o håller tätt så :) Spännande hur den pajat, locket verkadae inte vilja öppna så såg ut som det runnit runt på den gammla. Tur det inte läckte iallafall. Finns inget jobbigare än läckage -.-'
av *pettson*
Att vara stolt över att det inte läcker med silicon. Där det i normalfallet INTE finns silicon och inte läcker iallafall?
Det är nästan lite höjden av att glädjas för ingenting? Fungerar packningen och ytorna är hela, ja då läcker det inte alls någonsin.
*pettson* skrev:Att vara stolt över att det inte läcker med silicon. Där det i normalfallet INTE finns silicon och inte läcker iallafall?
Det är nästan lite höjden av att glädjas för ingenting? Fungerar packningen och ytorna är hela, ja då läcker det inte alls någonsin.
I normalfallet ja, jag har varit med om att det har läckt på andra dieselar där folk har bytt. Sen kan det ju bero på att man fuskat med rengöring eller vadsom, bilen knackar och sotar vidare precis som förr. Fast med lite högre temp, är det något att klanka ner på?
av snusarn
Alfredo skrev:Om det kommer olja på toppen är det brukar det vara oljepåfyllningslockets tätning som är paj.
D kan jag me säkerhet säga att d e det inte den e helt ny och ser ingen olja alls i spåret nedanför heller.
Det har ännu iaf inte runnit ner något i tändstiftsbrunnarna.
av *pettson*
Sunschreem skrev:
*pettson* skrev:Att vara stolt över att det inte läcker med silicon. Där det i normalfallet INTE finns silicon och inte läcker iallafall?
I normalfallet ja, jag har varit med om att det har läckt på andra dieselar där folk har bytt. Sen kan det ju bero på att man fuskat med rengöring eller vadsom, bilen knackar och sotar vidare precis som förr. Fast med lite högre temp, är det något att klanka ner på?
Nu handlade det inte om att klanka ned, trots att det togs så. Min undran gällde stolthet över att ha gjort en tätning med silicon, där det inte läcker om det inte föreligger ett annat fel som borde åtgärdas istället.
I normalfallet nämns som att det vore nån utopi?
Är det mer rätt att använda klet där det inte ska vara istället för att faktiskt åtgärda nånting på korrekt sätt? Det beror ju på hur man ser det givetvis.
Det som tätar läckan anses vara rätt av dom flesta. Det som är enklast är också det som är rätt enligt dom flesta. Trots att det oftast inte den metoden är varesej enklast i längden, eller att den är permanent. Ofta tar till och med *genvägen* längre tid att genomföra än att göra det ordentligt direkt.
För mej personligen spelar det ingen som helst roll om folk tätar med lin, hartsgarn, grafitgarn eller för den delen silicon eller bygglim eller vilken produkt som helst som känns bäst för den som gör jobbet. Jag ser det mesta, till och med flexrör ingjutna i gips eller ingjutet i biltemas motorsilicon för att hålla tätt för att det var *enkelt*
Men det gör det aldrig RÄTT.
Rätt är att ta reda på felet och åtgärda det istället på korrekt sätt, så att man slipper smet där det inte ska vara.
Samtidigt blir lagningen permanent och man slipper vidare problem en lång tid framöver.

I övrigt ska ju inte bilen knacka och sota så det finns uppenbarligen ett bränsleproblem och tändproblem på samma gång. Antingen slås tändsystemet ut av bränslemängden eller så finns det ändå. Finns det inte koder och inget visuellt läckage och inget när man testat med startgas, är det dags att börja signalmäta.
Eftersom det är FENIX styrsystem kan det vara läge att läsa in sej på systemet ifråga för att se lite hur det använder signalerna för att lista ut hur en bra åtgärd ska se ut.

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]