Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Omek
VolvoB20 skrev:
mikaoj skrev:Nyfiken.

hur låter ljudet?
Här kommer ett försök att förklara....

Alla förbränningsmotorer har en pulserande gång/varvtal. Varje gång en cylinder tänder så får ju motorn en "kick" och vartalet ökar något momentant. Ju mera gas/varvtal och ju lägre varv, desto mer märks det.

Variationerna tas upp av fjädrarna i lamellcentrum som man kan se här
Bild

Pulserna av varje tändning måste också tas upp av remmen/spännaren till ac/generator . Spännaren/remmen ger alltså ett plågat ljud ifrån sig varje gång motorn tänder (20 ggr/sek) om man har massor med gas vid tex 1000 rp, Över 2000 rpm kommer pulserna så tätt att ljudet försvinner.

Hjälpte det något ?
?

Varför försöker du öht. förklara ett ljud du inte har hört?
Användarvisningsbild
av Brainy
Omek skrev:
Brainy skrev:Så vad tror du? Finns inte så mycket kvar kring remmarna.

För att den misstänktes. Den glappade också ytterst lite, inte så pass mycket att jag inte monterat den med det glappet ny, men när det fanns missljud så...
Kompressorn har dom redan bytt?
Ac-kompressorn är bytt för max 150mil sedan.
Användarvisningsbild
av Brainy
Visade sig att mitt missljud blir mindre om jag slår av ac'n :oops:
Konstigt eftersom den är ny, ska också tilläggas att den inte är helt tyst med ac'n av men det är knappt märkbart.

Lämnade in bilen före jobbet imorse, dom hoppas att jag ska kunna få tillbaka den i eftermiddag. Jag hoppas jag får den före helgen då jag ska åka till fjälls och att dom får ordning på problemet.
Återkommer med vad problemet är/var när jag vet.
av loyd
Brainy skrev:Visade sig att mitt missljud blir mindre om jag slår av ac'n :oops:
Konstigt eftersom den är ny, ska också tilläggas att den inte är helt tyst med ac'n av men det är knappt märkbart.

Lämnade in bilen före jobbet imorse, dom hoppas att jag ska kunna få tillbaka den i eftermiddag. Jag hoppas jag får den före helgen då jag ska åka till fjälls och att dom får ordning på problemet.
Återkommer med vad problemet är/var när jag vet.
ni som vet med er att era kompressorer börjar låta eller misstänker nått , OM ni har is i magen så kan det va bättre att vänta till runt Juni för byte , säger inte varför ... men det är ett tips
Användarvisningsbild
av Brainy
Dom ringde tillbaka nyss.

Dom åkte med mig imorse och fick höra ljudet så att den låter är det inget snack om. Nu har dom felsökt bilen grundligt, både meken och verkmästaren, och kommit till slutsatsen att ingenting är fel, det är ett normalt ljud.

Frågan jag då ställer mig är varför det har börjat låta nu, jag har ju ändå ägt bilen ett år. Kunde bl.a. vara de nya ac-kompressorerna som var högljuddare... Låter de nya ac-kompressorerna så här så kommer inte nästa bil att bli en volvo om de fortfarande låter lika mycket då.

Ringde min vanliga verkstad i Stockholm som även hört missljudet, dom verkar inte tycka att det är ett normalt ljud och vill ha in bilen igen. Ska be om att få provköra en ny bil i hallen och se om den har samma problem.
To be continued...
av Omek
Brainy skrev:
Omek skrev:
Brainy skrev:Så vad tror du? Finns inte så mycket kvar kring remmarna.

För att den misstänktes. Den glappade också ytterst lite, inte så pass mycket att jag inte monterat den med det glappet ny, men när det fanns missljud så...
Kompressorn har dom redan bytt?
Ac-kompressorn är bytt för max 150mil sedan.
Det finns ingenting som säger att den du fått inte är defekt.

Hur sannolikt det sen är skiter jag i då jag inte vet eller hört.
Användarvisningsbild
av Brainy
Ja, jag accepterar inte att min bil låter illa när den inte gjort det tidigare. Framför allt inte med motiveringen att den ska låta så men vi vet inte vad som låter. Väldigt imponerande i sådana fall om min bil som varit tyst i 10 månader sedan helt plötsligt lagar sig själv och börjar låta illa som den ska göra ;)

Min "vanliga" verkstad i stockholm håller med om att den inte ska låta så och är beredda att byta kompressorn igen om det visar sig vara den, men dom vill (självklart) felsöka först. Så jag ska lämna in bilen där.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så där, nu är min remspännare bytt igen och nu blev det lika tyst och fint igen som efter förra bytet (Återkallningen)

Remspännarna (även de nya) verkar bara hålla några månader innan de låter illa igen, men blir knäpptyst så fort man byter.
Brainy skrev:Visade sig att mitt missljud blir mindre om jag slår av ac'n :oops:
vet.
Exakt så var min också, remspännare får ju mer/mindre att göra när du slår på/ac ACn så klart,
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)