Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Classica
Jag har nu lyckats med konst stycket att bryta av bagagelucke nyckeln till min 244, som synd är så är det låset redan bytt en gång tidigare för jag hade bara en nyckel dit och den passar inte på dörrar eller tändlås.

Mina små frågor nu:
Hur får jag upp bagaget, finns det något sätt att göra detta på? Tänkte om det gick att demontera på något sätt. För att inte uppmana tjuvar här inne kan man ju skicka mig ett PM om nån har ett bra sätt.

Nästa fråga är om Volvo 744 lås är samma som till 244 eller måste jag hitta ett lås med nyckel till en 244?
Det är det fyrkantiga låset vi pratar om.
av Rådlös
Om den avbrutna nyckeln sitter i låset så är det ju redan halvvägs upplåst. Försök med den kvarvarande biten att vrida på låset, eller om det är mycket som sticker ut, vrida med en liten tång etc. etc. Sedan får du skaffa ett annat lås, med nyckel. Prova på en bilskrot i första hand.
Användarvisningsbild
av Classica
Rådlös skrev:Om den avbrutna nyckeln sitter i låset så är det ju redan halvvägs upplåst. Försök med den kvarvarande biten att vrida på låset, eller om det är mycket som sticker ut, vrida med en liten tång etc. etc. Sedan får du skaffa ett annat lås, med nyckel. Prova på en bilskrot i första hand.
Tyvärr så gick nyckeln av när jag var dum nog att prova att öppna en spackel burk med den :)
Så inget av nyckeln är kvar i låset.
av Rådlös
Då tar du dom båda halvorna och går till en låssmed. Han gör en ny nyckel åt dig.
Gå helst inte till en klackbar, utan en riktig låssmed. Sådana finns.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!