Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Som topic lyder, går det att säga mellan tummen och pekfingret hur mycket kompet sjunker när oljefilmen saknas på cylinderväggarna i valfri 850 motor?

Deltager i en diskussion på ett annat forum, och där är dom lite frågande till att kompet skulle bli så dåligt i en 850 motor att den inte vill starta när oljehinnan försämrats av en kallstart med ''nästan'' omedelbar avstängning.

Hoppas ni förstår vad jag snackar om, alltså att 850 motorerna surar ner sig och blir svårstartade om man stänger av dom ''för tidigt'' efter kallstart, och ev behov av att pyttsa i olja i cyl för att få upp kompet igen.
av *pettson*
Nu kommer det här att låta övelägset och snäsigt om man inte tänker igenom vad jag skriver.. innan man reagerar. Läs, fundera och se hur det känns sen.

Först av allt: Det är totalt omöjligt att säga hur mycket kompet sjunker. Det beror på flera faktorer, loppens allmänna slitage,ovalitet, ringspänst och skärpan på ringarna. Ju tätare allt är utan oljan, ju mindre påverkan har oljefilmens tjocklek på cylinderväggarna. Ju otätare ju mer påverkan har oljan. Ringspänsten är helt annorlunda på lågfriktionsmotorer vs äldre där inte låg friktion var målet. Ringspänsten är också en skugga av sitt forna jag efter 10-15 år och 25000 mil.

Alla som säger sej kunna nånting om mekaniken i en ottovariants motor skolad eller inte, bör veta och förstå oljans jobb i motorn. Förutom smörjning och tvätt som dom flesta håller koll på innefattar även oljans jobb att kyla och just täta mellan två metallytor. Dom två ytorna är mellan ringar och lopp.
När man vill veta vad som är problemet i en bil med dålig kompression så gör man just oljetestet. i med olja, höjs kompet så är loppen/ ringarna slitna. Händer inget så läcker det i toppen. Det är då dags att renovera den istället. Det brukar också finnas nån missuppfattning att är det inte helt komplöst så är det startbart. Det är totalt fel. Det krävs viss grundkompression för att få till start. Den kompressionen är högre än man tror. Vid runt 6 kilo börjar det bli i stort sett omöjligt med start. När man inte uppnår start längre så är det som en spiral mot att sura ned motorn. Man får in bränsle men kan inte antända det och så blir det allt våtare.
Problemet är välkänt på opel och saab men även hos fler fabrikat. åtgärden är densamma hos dom alla. I med lite olja i cylindrarna plus att man kopplar ur spridarna för att inte dränka mer. Det fungerar direkt. Det är bara fanatiker som anser sej kunniga utan att ha kontrollerat konstruktionen, som istället påstår att minst 5 tryckare hängt sej samtidig (minst en ventil per cylinder måste vara öppen för komplöshet.). Dom byter olja ett par ggr och låter bilen stå och bli *trycklös* till en absurd kostnad för kunden, sen gnuggar dom som stollar och till sist startar det. Med två matskedar olja istället i varje cylinder hade starten varit omedelbar och kostat 10minuters tid. Konstruktionen på tryckarna i dom fabrikaten jag nämnt inkl volvo kan nämligen inte översträckas och därmed kan det inte vara det felet. Plus att det ultimata beviset med ipytsad olja som fungerar direkt, inte heller skulle fungera om det vore ett fel på tryckarna. Olja kan inte täta öppna ventiler.

Sålänge man inte vill bekosta ingrepp i motorn för att öka motståndet mot problemet så återstår bara att inte göra korta starter för att undvika problemet.
Användarvisningsbild
av js1
Jag har heller aldrig drabbats med min (10V). Det jag kan märka är att den ibland kan gå lite ojämnt de första 5-10sekunderna när jag startar igen efter en kortstart.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]