Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av born52
Hej
Har för bara 2 veckor sen investerat i en V70xc -01.Körde upp den från stocholm o allt va frid o fröjd ända tills lördagsmorron då rasade "mest troligt" viskokopplingen till awd´n.På volvo tror dom att det är en vinkelväxel a 15000 pix,som hittat.Är det nån som hört-vet nåt om volvos awd-låda ? Mycke rackel eller är det bara min vanliga otur
PS den har rullat ca 15000 mil
av Frigge
born52 skrev:Hej
Har för bara 2 veckor sen investerat i en V70xc -01.Körde upp den från stocholm o allt va frid o fröjd ända tills lördagsmorron då rasade "mest troligt" viskokopplingen till awd´n.På volvo tror dom att det är en vinkelväxel a 15000 pix,som hittat.Är det nån som hört-vet nåt om volvos awd-låda ? Mycke rackel eller är det bara min vanliga otur
PS den har rullat ca 15000 mil

Viscokopplingen rasar nästan aldrig, däremot händer det att vinkelväxeln går sönder. Till 99,9% går den sönder pga att man monterar olika däck fram o bak,olika fabrikat. Detta pga att det inte är samma rullningsomkrets på olika märken.
Har du kollat vad du har för däck fram/Bak ?
Om man har bytt däck fram enbart och satt dit "fel" märke håller vinkelväxeln kanske 50 mil i bästa fall.
En vinkelväxel kostar ca 9500-10000 kr + jobbet att byta då förstås.
Användarvisningsbild
av born52
Frigge, tack för ett bra svar ska genast kolla upp de där med däcken,men de va då faen att dom ska va så känsliga
av Frigge
born52 skrev:Frigge, tack för ett bra svar ska genast kolla upp de där med däcken,men de va då faen att dom ska va så känsliga
ALLA bilar med visco är känsliga för skillnad mellan fram o bakdäck.
Har du mindre däck bak kommer ju dom tvinga in högre fart i vinkelväxeln mot vad den ger ut på framdäcken vilket leder till ras.
Ja kolla däcken och återkom med infot här.
Sicken otur du har med nyinköpta bilen :cry:
Användarvisningsbild
av born52
Tyvärr otur jag köpte den privat så säljaren lär slängapå luren om jag frågar om han kan hjälpa till ekonomiskt.Vet du symtomen på trasig vinkelväxel ? Ett surrande ljud som uppstår vid ca 50 kmt ?
av Frigge
born52 skrev:Tyvärr otur jag köpte den privat så säljaren lär slängapå luren om jag frågar om han kan hjälpa till ekonomiskt.Vet du symtomen på trasig vinkelväxel ? Ett surrande ljud som uppstår vid ca 50 kmt ?

Det som händer med vinkelväxeln vid haveri pga fel däck är att utgående axeln glappar upp sig och läcker ut olja,alltså utgående mot kardan. Det känns tydligt om man känner på kardanaxeln vid infästningen mot vinkelväxeln. Det brukar oftas skrammla o smälla när det händer. Ett surrande ljud vid ca 50km/h låter nästan mer som att hylsan mellan vinkelväxeln och växellådan gått sönder, tyvärr slutar det allafall med att man får byta vinkelväxel då splinsen på vinkelväxelnsaxel är "rena".
Hur hände det ?
Testade du drivningen ?
Användarvisningsbild
av born52
Inge buskörning,tanten skulle backa ut från garaget då sa hon att det small till lite först trodde hon att hon körde över nåt men de va inget sen när hon kom ut på stora vägen hördes ovansagda missljud.
Har kollat däcken alla lika.Törs man köra in till volvo i morgon om man kryper, ca 2mil
av Hallsteinn Larsson
Murphys lag kompis.
Skulle nog ringa bärgare de kostar iaf inte mer än 2 - 2.500 kr.
större haveri skulle kosta mkt mer än så..
av Frigge
born52 skrev:Inge buskörning,tanten skulle backa ut från garaget då sa hon att det small till lite först trodde hon att hon körde över nåt men de va inget sen när hon kom ut på stora vägen hördes ovansagda missljud.
Har kollat däcken alla lika.Törs man köra in till volvo i morgon om man kryper, ca 2mil
För säkerhetsskull ta en bärgare. Skulle kunna vara h-bromsbackarna som släppt och följt med runt i trumman och man riskerar då att hela spindeln går sönder om man kör med det (om inte redan det hänt).

Hör av dig när du vet vad det är
Användarvisningsbild
av born52
Hej igen
Tog en rövare och rullade in till volvo i morse.Efter provkörning o visuell besiktning under så var det som du sa "Frigge" oljeläckage från vinkelväxeln.Har fått tid den 19 okt att byta ut den,sen sa dom att det är bara att fortsätta köra på, det som kan hända har redan hänt.Nu är det bara att vända ut o in på lädret :???:

Tack för alla nyttiga svar det är kul med folk som bryr sig
mvh Lars-Arne
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]