Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Någon tekniskt kunnig (inte gissningar) som vet lite om detta?

Vad jag har förstått så har de alternativa dieselbränslen som vi skulle kunna producera inhemskt i Sverige (biodiesel, RME, FAME, rapsolja) samt ev syntetdiesel framförallt ett stort problem - taskiga egenskaper i kallt väder. Och Sverige är kallt rätt många månader per år. Så att köra på 100% alternativ diesel är svårt på vinterhalvåret.

Korrekt? Och vad är mer specifikt problemet, att det blir mer trögflytande än vanlig diesel?

Om man nu som jag på min moderna XC70 D5 har en inbyggd bränslevärmare i motorn - gör den någon skillnad? Om man kör den ett tag innan, förvärmer den tillräckligt många delar av bränslesystemet för att alternativdieseln ska "tina upp"?

Får bränslevärmaren i sig startproblem eller är den en så pass mycket enklare konstruktion än själva motorn att den kan tända och köra på kall alternativdiesel?

Finns andra "normala" alternativ för en effektiv förvärmning av bränslet i en modern diesel-Volvo (alltså ej omfattande ombyggnad etc).

Egentligen tänkte jag inte testa något av ovanstående normalt sett (Volvo godkänner väl inte det?) men det vore intressant att veta vilka våra alternativ är om vi måste förlita oss mer på de nya alternativen på kort eller lång sikt (dieselransonering vid krig mellan Iran och USA i Persiska viken är inte helt orealistiskt...).
Maccie skrev:Om man nu som jag på min moderna XC70 D5 har en inbyggd bränslevärmare i motorn - gör den någon skillnad? Om man kör den ett tag innan, förvärmer den tillräckligt många delar av bränslesystemet för att alternativdieseln ska "tina upp"?
Värmaren värmer kylarvattnet och därigenom motorblocket. Bränsleledningar o.dyl. lär inte värmas ett dugg.
Nej, men är det redan i bränsleledningarna det tar stopp?

Eller är det i själva "förbränningsmomentet" i motorblocket det blir problem med kall alternativdiesel? För då kanske en förvärmd motor hjälper?

Eller är det något helt annat som är det egentliga problemet?

Jag vet inte så det är därför jag fiskar efter svar...
du kan inte köra din Volvo på ren biodiesel (B100). Vissa tunga fordon har motorer för detta. Men viss inblandning finns ju på raps-biodiesel. Vidare inte bra med denna diesel på äldre fordon då biodiesel löser upp gummi! Pumpbarhet benämnes för att se vilken tempperatur den tål. Viss biodiesel (ej den vi har på macken) kan kräva plusgrader för normal pumpbarhet.
Om du har en "sommardiesel" (eller fuldiesel/villaolja för inomhusbruk), sjunker pumbarheten vid typ 10 grader. Din D5:a klarar det, men knappast bränslevärmaren. Hade för 5 år sedan detta bekymmer, in på Volvo då värmaren la av, men startade när den varit inne i 15 minuter (med Lûtzendimma som följd). Den kalla vintern fick jag snällt tanka på macken.
När du skriver att jag "inte kan" köra min XC70 på B100, menar du då i betydelsen "inte kan under normala, civila förhållanden" därför att garantier ryker, att på lång sikt kan jag få problem med slangar och filter som gör att bilens andrahandsvärde går åt fanders etc?

Eller menar du bokstavligt "inte kan" - att D5-motorn helt enkelt inte kan drivas på B100 så den kommer inte att starta ens?

Jag frågar som sagt lite ur ett extremperspektiv - om vi helt enkelt av olika anledningar inte längre kan få levererat några större mängder "vanlig" diesel, kan vi hålla igång vår vagnpark dieselfordon i landet åtminstone ett tag genom att köra på biodiesel till priset av stort slitage på motorerna?
Biodiesel är inte diesel utan en dieselliknande produkt. Diesel är gjord från petroleum, biodiesel av vegetabiliska oljor (raps, talg, frityrolja…). Men biodiesel är ett samlingsnamn. Har olika egenskaper beroende på råvaran.
En viss mängd kan blandas in i vanlig diesel. Idag är väl 5 % vanlig ( kallas då B5).
Sedan kan biodiesel vara mer eller mindre miljövänlig, helt beroende på råvaran. Idag anses t.ex. raps vara miljövänligt.
Vissa större motorer anpassas för ren biodiesel(B100), men jag tvivlar att man kan köra en normal personbil på B100. Där måste du nog fråga en expert. Frågar du Volvo får du nej (av garantiskäl). Personligen tror jag du kan köra, men med reducerad prestanda.
Ok, partikelfilter kan man ju leva utan, om det krisar.

Men om motorn vägrar tända på B100 eller att slangar/filter kloggar igen mer eller mindre direkt är det värre.

Men ingen har hittills trott på detta här i tråden?
Frågan är ju intressant, och idag finns bussar som kör på B100. Men vad jag förstår, är motorerna anpassade för detta, men hur vet jag inte. Du kan ju blanda in fotogen i en diesel, men tar du 100 % blir det stopp.
Vet att dom testade en gammal diesel (något TV-program) på frotyrolja, och den gick i alla fall.
Maccie skrev:Ok, partikelfilter kan man ju leva utan, om det krisar.

Men om motorn vägrar tända på B100 eller att slangar/filter kloggar igen mer eller mindre direkt är det värre.

Men ingen har hittills trott på detta här i tråden?
Jag tror det kan finnas en hel del information på nätet om man söker. Vill man experimentera med biodiesel är det en god idé att skaffa en gammal lastbils-reggad diesel (för skattens skull).

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]