- ons 21 mar 2012, 09:50
#630247
Hej,
Någon tekniskt kunnig (inte gissningar) som vet lite om detta?
Vad jag har förstått så har de alternativa dieselbränslen som vi skulle kunna producera inhemskt i Sverige (biodiesel, RME, FAME, rapsolja) samt ev syntetdiesel framförallt ett stort problem - taskiga egenskaper i kallt väder. Och Sverige är kallt rätt många månader per år. Så att köra på 100% alternativ diesel är svårt på vinterhalvåret.
Korrekt? Och vad är mer specifikt problemet, att det blir mer trögflytande än vanlig diesel?
Om man nu som jag på min moderna XC70 D5 har en inbyggd bränslevärmare i motorn - gör den någon skillnad? Om man kör den ett tag innan, förvärmer den tillräckligt många delar av bränslesystemet för att alternativdieseln ska "tina upp"?
Får bränslevärmaren i sig startproblem eller är den en så pass mycket enklare konstruktion än själva motorn att den kan tända och köra på kall alternativdiesel?
Finns andra "normala" alternativ för en effektiv förvärmning av bränslet i en modern diesel-Volvo (alltså ej omfattande ombyggnad etc).
Egentligen tänkte jag inte testa något av ovanstående normalt sett (Volvo godkänner väl inte det?) men det vore intressant att veta vilka våra alternativ är om vi måste förlita oss mer på de nya alternativen på kort eller lång sikt (dieselransonering vid krig mellan Iran och USA i Persiska viken är inte helt orealistiskt...).
Någon tekniskt kunnig (inte gissningar) som vet lite om detta?
Vad jag har förstått så har de alternativa dieselbränslen som vi skulle kunna producera inhemskt i Sverige (biodiesel, RME, FAME, rapsolja) samt ev syntetdiesel framförallt ett stort problem - taskiga egenskaper i kallt väder. Och Sverige är kallt rätt många månader per år. Så att köra på 100% alternativ diesel är svårt på vinterhalvåret.
Korrekt? Och vad är mer specifikt problemet, att det blir mer trögflytande än vanlig diesel?
Om man nu som jag på min moderna XC70 D5 har en inbyggd bränslevärmare i motorn - gör den någon skillnad? Om man kör den ett tag innan, förvärmer den tillräckligt många delar av bränslesystemet för att alternativdieseln ska "tina upp"?
Får bränslevärmaren i sig startproblem eller är den en så pass mycket enklare konstruktion än själva motorn att den kan tända och köra på kall alternativdiesel?
Finns andra "normala" alternativ för en effektiv förvärmning av bränslet i en modern diesel-Volvo (alltså ej omfattande ombyggnad etc).
Egentligen tänkte jag inte testa något av ovanstående normalt sett (Volvo godkänner väl inte det?) men det vore intressant att veta vilka våra alternativ är om vi måste förlita oss mer på de nya alternativen på kort eller lång sikt (dieselransonering vid krig mellan Iran och USA i Persiska viken är inte helt orealistiskt...).
-------------------
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)