Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ok3084
Hej,

Hur mycket luft har ni i era däck 245/40/18. Har kollat i instruktionsbok och där rekommenderas det runt 2.6-2.7 men min däckverkstad har fyllt på ca 3.0-3.2

Vad har ni som har samma dimensioner på däck.

Mvh
av loyd
jag skulle rekomendera nånstans mellan 2,8 till 3,0

2,8 om du vill ha kvar lite komfort , 3,0 om du tänker ekonomi ( både livslängd däck samt eco-driving i den mån det går med 18 " :roll: )

mät vid kalla däck ..
av JohnB
Enligt min däckhandlare så beror den tråkiga förslitningen i mitten som gör att körbanan blir som ett V på för lågt tryck i kombination med hög fart. Han menar att ju högre tryck desto jämnare förslitning. Så du kan nog ha minst 3.5 i sådant brett däck. Jag har 3.5 i mina däck och visst är det lite stötigare men däcken slits jämt och man sparar lite soppa.

/John
av JohnB
:lol: Riktigt så illa är det faktiskt inte, det är ju trots allt komfortabla landsvägslok vi åker runt i så all stötdämpning sitter förhoppningsvis inte i däcken 8) .
Användarvisningsbild
av ThomasT
JohnB skrev:Enligt min däckhandlare så beror den tråkiga förslitningen i mitten som gör att körbanan blir som ett V på för lågt tryck i kombination med hög fart. Han menar att ju högre tryck desto jämnare förslitning. Så du kan nog ha minst 3.5 i sådant brett däck. Jag har 3.5 i mina däck och visst är det lite stötigare men däcken slits jämt och man sparar lite soppa.

/John
Och som vanligt så lever däcknasarna kvar på 80-talet....

Du får inga förslitningar med normaltryck i däcken, att sedan trycka i 3,5bar i kalltryck är bara korkat.

Och vad gällande besparingen: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 46&t=79509

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
ok3084 skrev:Hej,

Hur mycket luft har ni i era däck 245/40/18. Har kollat i instruktionsbok och där rekommenderas det runt 2.6-2.7 men min däckverkstad har fyllt på ca 3.0-3.2

Vad har ni som har samma dimensioner på däck.

Mvh
Kollar man instruktionboken på nätet står det 2.3 fram och 2.1 bak. 2.6 som Ekotryck och 2.7 för hastigheter över 160km/h.

Bara att välja det som passar dig bäst.

.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]