Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej!

Tänkte kolla om någon vet något man bör titta extra på på en V70 awd. Spindelleder och något hjullager är nyligen bytta förutom normal service, som är skött enligt bok.

Det är en -01 med automat, utrustad med en del extra (ej navi) men helskinn, taklucka mm.

Den har krångel med att passagerardörren låser sig men knappen åker inte ner som den ska. Dörren är alltså låst men knappen är fortfarande uppe. Är det standardproblemet med låskistan?

Sen funderar jag på hur man kan kolla om fyrhjulsdrifter fungerar. Några tips?

Mvh
David
av Frigge
Antingen är det fel på låset som sådant eller så är det bara knappen som kärvar i bussningen i dörrpanelen.

4WD:n kan du ju testa genom att hissa upp bilen
av Daddan
Ingen annan som vet något bra, jag ska titta på den idag.

Mvh
David
Användarvisningsbild
av Whisky
Det finns ju som bekant et antal "stanadardfel". Du har ju koll på två viktiga som verkar åtgärdade, hjullager och styrleder...
...Låset som du vet är felaktigt är ett tredje.

Jag skulle nog dra den för snabbanalys till Volvo (kostade 600 pix i Umeå när jag gjode det för ett par år sedan) och läsa av felkoder, kolla så nivomatdämpare bak inte läcker, kolla hjulinställningar etc... Då kan de samtidigt kolla att bakhjulen snurrar....
Användarvisningsbild
av born52
Ett tips !
Kräv M-test eller liknande,har själv nyss åkt på en blåsning köpte en V70xc privat 2v senare havererade vinkelväxeln till bakhjusdriften.Om jag krävt M-testet hade dom upptäckt att lådan va tom på olja pga läckage
av Daddan
Ja det lutar åt ett M-test. Jag har tittat på så många olika bilar nu och vill köpa en nu. Snart gör man en sådan där idiotisk "nu köper jag en bil, jag orkar inte leta mer" affär. M-test kostar inte så mycket jämfört med en reparation.

Mvh
David
Användarvisningsbild
av greeeken
Man ska kräva ett M test även om man köper från Bilia.
Ingen snack om den saken.

Sen har ju killen du köpte bilen av skyldighet att betala reparationen om man kan få fram att han viste att felet fanns innan.
Sen kanske du bara hade otur o den gick sönder just nu
Användarvisningsbild
av Jensen
greeeken:
Du kan tyvärr aldrig kräva ett M-test på en bilfirma,testet får du
betala själv.
av Daddan
Hej!

Har nu provkört bilen och ytterligare funderingar ytterligare dök upp. När jag körde in i rondeller, gasade till och släppte upp gasen så liksom dunkade det till lite (ungefär som att man skulle ha något som rullade omkring i bagaget). Sen kände jag lätta vibrationer i bilen, från strax innan 50km/h som försvann vid typ 70 för att åter kännas i 120. Undrar om det är kardanen som är i obalans eller däcken som snart behöver bytas. Han har inte balanserat iår...

//David
Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]

Ja kanske gjorde fel, ja mätte på den s[…]

Trasig Renault Scenic

Har haft vilopaus några dagar, väntat p[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]