vetten skrev: En bil kan aldrig vara en miljöbil vare sej den drivs med bensin, diesel, gas eller el eftersom bränslet/elen eller vad det nu må vara också måste tillverkas någonstans och ofta i någon skitig anläggning.
Detta är mycket klokt skrivet. Jag håller med till 100%.

-)
Det närmast sanna påståendet är att bilar endast kan betraktas som mer eller mindre miljö
ovänliga.
vetten skrev:Tycker hela snacket om miljöbilar är löjligt, det är mest ett spel för galleriet och tyvärr men så är ju människan en lättlurad typ som går på det mesta bara dom får höra det tillräckligt många gånger :-(O)
Jag retar mig särskilt på marknadsföringen av elbilar och laddhybrider. Där anges mycket låga CO2-utsläpp och i vissa fall 0 g/km. En del har t.o.m. ordet "zero" i sin modellbeteckning. Detta är att verkligen föra köparna bakom ljuset om nu CO2 var ett skäl att köpa bilarna.
Inga elbilar har 0 g/km.
Jag fattar givetvis att de avser att utsläppen vid körning är noll. Men jag tycker att det är lika orimligt som att säga att eluppvärmda villor har nollutsläpp bara för att det inte ryker i någon skorsten på huset. :roll:
Elmixen i Sverige och Norge är hyfsad vad gäller CO2/kWh el men noll CO2/kWh är det
inte. I Danmark, Tyskland, Polen, osv. är CO2/kWh
skyhögt. I södra Sverige i elområde 4 (söder om Oskarshamn) är elmixen i praktiken en blandning mellan den "rena" svenska elenergin och ful-elenergin i våra sydliga grannländer. Kraftnäten är ihopkopplade. Blandningen varierar med kraftsituationen, årstider och tidunkt på dygnet. Att det är så bevisas ju av införandet av elområden i Sverige. Argumentet var just att i södra Sverige är inte elenergin den "billiga" och "rena" svenska! :shock: