Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
En framtida fussionsenergi i format för bilar hade ju varit optimalt.Tänk att kunna utvinna energi genom att t ex omvandla vattenatomer så att de alstrar ren energi i en aldrig sinande bana.Många som har försökt och just nu försöker få fram denna energiform.Man kan ju alltid hoppas att någon sitter på en perfekt lösning.
Användarvisningsbild
av Camel
vetten skrev: En bil kan aldrig vara en miljöbil vare sej den drivs med bensin, diesel, gas eller el eftersom bränslet/elen eller vad det nu må vara också måste tillverkas någonstans och ofta i någon skitig anläggning.
Detta är mycket klokt skrivet. Jag håller med till 100%. :-)-)
Det närmast sanna påståendet är att bilar endast kan betraktas som mer eller mindre miljöovänliga.
vetten skrev:Tycker hela snacket om miljöbilar är löjligt, det är mest ett spel för galleriet och tyvärr men så är ju människan en lättlurad typ som går på det mesta bara dom får höra det tillräckligt många gånger :-(O)
Jag retar mig särskilt på marknadsföringen av elbilar och laddhybrider. Där anges mycket låga CO2-utsläpp och i vissa fall 0 g/km. En del har t.o.m. ordet "zero" i sin modellbeteckning. Detta är att verkligen föra köparna bakom ljuset om nu CO2 var ett skäl att köpa bilarna. Inga elbilar har 0 g/km. Jag fattar givetvis att de avser att utsläppen vid körning är noll. Men jag tycker att det är lika orimligt som att säga att eluppvärmda villor har nollutsläpp bara för att det inte ryker i någon skorsten på huset. :roll:
Elmixen i Sverige och Norge är hyfsad vad gäller CO2/kWh el men noll CO2/kWh är det inte. I Danmark, Tyskland, Polen, osv. är CO2/kWh skyhögt. I södra Sverige i elområde 4 (söder om Oskarshamn) är elmixen i praktiken en blandning mellan den "rena" svenska elenergin och ful-elenergin i våra sydliga grannländer. Kraftnäten är ihopkopplade. Blandningen varierar med kraftsituationen, årstider och tidunkt på dygnet. Att det är så bevisas ju av införandet av elområden i Sverige. Argumentet var just att i södra Sverige är inte elenergin den "billiga" och "rena" svenska! :shock:
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:Min XC60 T6:a släpper ut en femtedel av vad en V50 DrivE gör, sug på den..../Martin
Din T6:a släpper ut lite annat också, som alla bilar gör. Men glädjefaktorn i förhållande till emmisioner borde vara högre i en T6 än DRIVe.:wink:

V50 1,6D DRIVe manuell MY12
Tj-vikt: 1502 kg
Effekt: 115 hk
Maxhastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil (Diesel)
Bränslekostnad: 5,83 kr/mil (2012-03-20)
CO2: 99,0 g/km
CO: 142,3 mg/km
NOx: 138,6 mg/km
THC: 12,0 mg/km
Partiklar: 0,9 mg/km

XC60 T6 AWD auto MY12
Tj-vikt: 1961 kg
Effekt: 304 hk
Maxhastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning: 1,07 l/mil (Bensin 95)
Bränslekostnad: 16,46 kr/mil (2012-03-20)
CO2: 249 g/km
CO: 302,1 mg/km
NOx: 28,5 mg/km
THC: 40,4 mg/km
Partiklar: i.u.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Den tunga trafiken måste ha en stor del av partikelutsläppen, eller har de partikelfällor numera? Vi vet alla hur kombinationen hård belastning och inget partikelfilter ser ut: svart kvast ur avgasrören.

Sedan har ju många länder i Europa haft 70-80% dieselpersonbilar under alla år, även före partikelfiltren, och om hälsoeffekterna vore så dramatiska vore det konstigt om man då inte velat hålla ned antalet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Camel skrev:
MartinS skrev:Min XC60 T6:a släpper ut en femtedel av vad en V50 DrivE gör, sug på den..../Martin
Din T6:a släpper ut lite annat också, som alla bilar gör. Men glädjefaktorn i förhållande till emmisioner borde vara högre i en T6 än DRIVe.:wink:

V50 1,6D DRIVe manuell MY12
Tj-vikt: 1502 kg
Effekt: 115 hk
Maxhastighet: 195 km/h
Bränsleförbrukning: 0,38 l/mil (Diesel)
Bränslekostnad: 5,83 kr/mil (2012-03-20)
CO2: 99,0 g/km
CO: 142,3 mg/km
NOx: 138,6 mg/km
THC: 12,0 mg/km
Partiklar: 0,9 mg/km

XC60 T6 AWD auto MY12
Tj-vikt: 1961 kg
Effekt: 304 hk
Maxhastighet: 210 km/h
Bränsleförbrukning: 1,07 l/mil (Bensin 95)
Bränslekostnad: 16,46 kr/mil (2012-03-20)
CO2: 249 g/km
CO: 302,1 mg/km
NOx: 28,5 mg/km
THC: 40,4 mg/km
Partiklar: i.u.
Nu var det ju NOX som min mening handlade om.

CO2 förhållandet mellan bilarna är inte i närheten av skillnaden i underhållsfaktor. Nöjet att åka XC60 T6 AWD istället för V50 DrivE är definitivt mer än 2,5ggr roligare ;)

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:Den tunga trafiken måste ha en stor del av partikelutsläppen, eller har de partikelfällor numera? Vi vet alla hur kombinationen hård belastning och inget partikelfilter ser ut: svart kvast ur avgasrören.
Alla dieselbrännare som används för att hålla kupén varm släpper också ut avgaserna helt orenade, inte heller helt optimalt även om det är en liten del i sammanhanget.
StringerBell skrev: Sedan har ju många länder i Europa haft 70-80% dieselpersonbilar under alla år, även före partikelfiltren, och om hälsoeffekterna vore så dramatiska vore det konstigt om man då inte velat hålla ned antalet.
Det gör man ju, det är ju därför det finns europeiska (kanske till och med global?) direktiv att få ner NOX och partikelutsläppen. Det är ju därför sverige nu hotas med böter då den nedåtgående trenden i sverige har vänt, det om något är alarmerande.

/Martin
av KARDOX
vetten skrev:Miljöbil ?:-/

En bil kan aldrig vara en miljöbil vare sej den drivs med bensin, diesel, gas eller el eftersom bränslet/elen eller vad det nu må vara också måste tillverkas någonstans och ofta i någon skitig anläggning.

Tycker hela snacket om miljöbilar är löjligt, det är mest ett spel för galleriet och tyvärr men så är ju människan en lättlurad typ som går på det mesta bara dom får höra det tillräckligt många gånger :-(O)
Den elektricitet som produceras i Sverige i ett kraftvärmeverk har renare utsläpp än vad du har ut ur din skorsten. Så den svenska elen är inte så smutsig som du antyder, jag vet inte vart du har fått det ifrån.
Användarvisningsbild
av MartinS
KARDOX skrev:

En bil kan aldrig vara en miljöbil vare sej den drivs med bensin, diesel, gas eller el eftersom bränslet/elen eller vad det nu må vara också måste tillverkas någonstans och ofta i någon skitig anläggning.

Tycker hela snacket om miljöbilar är löjligt, det är mest ett spel för galleriet och tyvärr men så är ju människan en lättlurad typ som går på det mesta bara dom får höra det tillräckligt många gånger :-(O)
Den elektricitet som produceras i Sverige i ett kraftvärmeverk har renare utsläpp än vad du har ut ur din skorsten. Så den svenska elen är inte så smutsig som du antyder, jag vet inte vart du har fått det ifrån.
Frågan är väl vad som är nedsmutsning om man skall dra det ett steg till. Jag får knappt slänga ett bananskal i naturen men man får gärna sätta upp 150m höga pelare med propellrar som förstör allt vad natur och djurliv heter, DET är nedsmutsning för mig.

/Martin
av KARDOX
MartinS skrev:
KARDOX skrev:

Frågan är väl vad som är nedsmutsning om man skall dra det ett steg till. Jag får knappt slänga ett bananskal i naturen men man får gärna sätta upp 150m höga pelare med propellrar som förstör allt vad natur och djurliv heter, DET är nedsmutsning för mig.

/Martin
Nedsmutsning för mig är när man äventyrar nästa generation, eller generationen efter det att leva ett liv som har en lägre standard än den jag lever på grund utav att man använder jordens tillgångar på ett ansvarslöst sätt.
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:/.../Nu var det ju NOX som min mening handlade om.

CO2 förhållandet mellan bilarna är inte i närheten av skillnaden i underhållsfaktor. Nöjet att åka XC60 T6 AWD istället för V50 DrivE är definitivt mer än 2,5ggr roligare ;)

/Martin
Jag är fullständigt övertygad om att du har rätt. :-)-)
Nu valde du ju själv att jämföra äpplen och päron. Men om man jämför lika stora och starka bilar, den ena med bensinmotor och den andra med dieselmotor, så hamnar dieselbilen ännu sämre till i princip i allt utom just CO2. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av s[…]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]