Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
pasten skrev:
hållundan skrev:Någon mer som stör sig (hör tydligt) på relä-klicket då start/stopp aktiveras? Eller ja, precis innan motorn slås på eller av, så tycker jag att reläet låter nåt jävulskt "opremium".
Skumt. I min hörs ingenting!
Där ser man. Kanske är skillnad mellan aut och man iofs?

Ska in och byta innertrimpanel på min (värdelös klippning av kromkanten runt armrest på förardörren) på måndag om en vecka, då får jag kolla upp det där med reläklicket...
av Steff 99
pasten skrev:
Samtliga (i princip) V60 levereras med "sportchassi" per default. Man måste aktivt välja Touringchassi(kostnadsfritt). Rekommenderas å det grövsta!

S/S funkar perfekt. Märks knappt. Kan dock tänka mig att det är jobbigt i köer. Men då är det ju bara att trycka på en knapp, så är det löst.

Nere på 0,49 nu :mrgreen: 30 mil körda.
Inte för att vara negativ , men färddatorn och verkligförbrukning är inte det samma , räkna med att du har minst 10-15% högre verklig förbrukning.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Steff 99 skrev:
pasten skrev:
Samtliga (i princip) V60 levereras med "sportchassi" per default. Man måste aktivt välja Touringchassi(kostnadsfritt). Rekommenderas å det grövsta!

S/S funkar perfekt. Märks knappt. Kan dock tänka mig att det är jobbigt i köer. Men då är det ju bara att trycka på en knapp, så är det löst.

Inte för att vara negativ , men färddatorn och verkligförbrukning är inte det samma , räkna med att du har minst 10-15% högre verklig förbrukning.
Kan Volvo kalibrera den? Har en bekant som kör Skoda Octavia -11 och fick den kalibrerad av å.f efter hans vägmätar och tankuppgifter.
av pasten
Steff 99 skrev:
pasten skrev:

Kunde jag inte fått levt med den glädjen ett tag till, tills jag tankar :D

Jag skall naturligtvis rapportera "verklig" förbrukning vid nästa (första) tankningen. ca: 80 mil kvar.
av Steffeleffe
Bergenser skrev:Var ute med familjen och provkörde en V60 Drive diesel med automat i lördags. Fick et mycket positivt
intryck av bilen, perfekt storlek for en familj med två tweenies.
För samma pris som en basutrustad tysk får vi en fullutrustad V60. Motorns vrid tycker jag räcker till för en familjbil med automat.
Men accelerationen på motorvägspåfarter och i ljuskorsningar kändes väl seg. Vad tycker ni som har köpt bilen och har lite bättre underlag for å bedöma detta enn en 20 minutters provtur ? Hänger ni med i Stockholmstrafiken med denna motor ?
Kör ca 2000 mil per år och prispåslaget till D3 blir närare 50 000 över 5 år, om man räknar in prisskillnad (25 000), 5 års vägskatt (16 000),
och ökat förbrukning (8000). Så alternativet är ägentligen en T4F
Hej, Det är absolut inga problem att hänga med i stadstrafik (Gbg) även fast det inte är någon racer precis. jag har kört drygt 300mil en del stadstrafik men mestadels motorväg i 120-130km och färdatorn visar 0.57. Helt ok. Det var riktigt roligt att läsa av färddatorn efter första tankningen. 124mil kvar till tom tank :-). Med våran bensin Suzuki kommer vi ca 55 mil på full tank :???:

Vägljudet blev lite bättre när jag fick på sommardäcken. Fortfarande inte helt nöjd med det. Men å andra sidan så är det inte hela världen heller det är ju ett riktigt bra ljudsystem i bilen.

Jag har upptäckt ett annat problem som är lite störande. När jag svarar i bilens handsfree så blir det en fördröjning i mitt svar så att personen som ringer inte hör det första ordet jag säger. Någon inställning kanske? Jag har en gammal Nokia e75 Kass synkning kanske?
av jonitz
Även V70 DRIVe automat verkar gå att köra snålt. Hämtade ut min i går, åkte till jobbet imorse (Haninge-Danderyd) och då hamnade den enligt mätaren/VoC på 0,42 l/mil för den resan. (Tidig morgon utan köer).

Åkte sen från Danderyd till Kungens Kurva med långa köer (bergshamraleden och essingeleden) och då hamnade den på 0,49 l/mil för just den resan.
av Allinn
jonitz skrev:Även V70 DRIVe automat verkar gå att köra snålt. Hämtade ut min i går, åkte till jobbet imorse (Haninge-Danderyd) och då hamnade den enligt mätaren/VoC på 0,42 l/mil för den resan. (Tidig morgon utan köer).

Åkte sen från Danderyd till Kungens Kurva med långa köer (bergshamraleden och essingeleden) och då hamnade den på 0,49 l/mil för just den resan.
Hva er dine inntrykk av bilen sålangt? Powershift, start/stopp, akselerasjon, støynivå, etc.
av jonitz
Allinn skrev: Hva er dine inntrykk av bilen sålangt? Powershift, start/stopp, akselerasjon, støynivå, etc.
Powershift: Funkar bra. Kan vara lite "nervös" i lägre hastigheter men det blir lite bättre när den är varmkörd. Skönt att slippa gummisnoddskänslan från geartronic.

Start/Stopp: Över förväntan. Brukar slå av den ibland när jag närmar mig en rondell om jag ser att ett eventuellt stopp blir väldigt kortvarigt.

Acceleration: Funkar helt ok, men inte i kraftiga uppförsbackar.

Stöy: Jag nedgraderade från 17'' till 16'' samt att kanske de laminerade rutorna reducerar en del vägljud, men det är den absolut tystaste bil jag haft.

Kroken bryggar över deformationszonen. Det &a[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]