Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kulle
Sant, men du hittar knappast något gummi i bilen som inte är tillverkad av en sort som är beständigt. Endast i få undantagsfall kan man hitta plast och gummi för bensin som inte står emot etanol.
Beror på fabrikat och modell, vissa klarar bättre en andra.
Vilka kvalifikationer har "en del"?
På etanol.nu finns erfarenheter från körning av etanol-konverterade bilar under tusentals mil... utan ventilproblem. Praktisk, experimentell erfarenhet från verkliga livet. Motorexpertisen som finns där är imponerande.
Till en del kan väl räknas motorkonstruktörer som valt andra material i dessa komponenter.
Precis. Hur lång tid? Det har inte "en del" lyckats förklara på ett begripligt sätt.
Går tyvär inte att förutspå.

Det har med etanolens egenskaper att göra. Ett bränsle som är bättre för motorn. Till och med när du tankar okonverterat så ökar verkningsgraden på motorn med etanol.
Anlednignen är oktantalet och dess specifika värmekapacitet som är högre, den stora potentialen frigörs dock när man höjer tändning och laddtryck.
Irrelevant. Etanolens kallstartsegenskaper går att kompensera på olika sätt.
Visst, det går att kompensera för som med det mesta, men är det värt merarbetet? det får var och en ta ställning till om man vill och orkar.

Du förutsätter i detta uttalande att motorn kommer att behöva reparationer, något som du inte har något belägg för.
Tycker det är något man ska väga in när man står i valet och kvalet att börja med etanol, sen går vissa fabrikat/modeller bättre att konvertera än andra inget snack om den saken. Det blir iaf inte mindre arbete när man vill köra med etanol i sin bensinbil. Jag förespråkar iaf. etanol till extremare prestandabilar och "riktiga" etanolbilar. :)
av Rådlös
En fråga till Kulle: Hur många meter har du själv kört en bil på E85? Antingen i blandtankat eller i 100% E85.

Till Jonas Latt: Kolla den här filmen:
Den visar en öppnad motor som har gått långt på E85. Det är ingen FFV-bil från början utan den har varit avsedd för bensin.

Jag har 5 års erfarenhet av blandtankning med ungefär lika många tusen mil i en 245 -92. Jag är långtifrån värst. Det finns många som har kört mycket längre. Numera kör jag en V70 2.0 F och kör den enbart på E85.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är materialskillnader i en bil avsedd för E85 jämfört med en som skall gå på ren bensin. Och det är inte för skoj skull som man byter t.ex material i tankar och bränslesystem inom bilindustrin. Det fungerar alldeles utmärkt att blandtanka i de flesta bilar, men att sträcka sig så så långt som att påstå att det är helt riskfritt är en aning modigt.
Min förra bil klarade E20-E25 på originalmappen, med trim så klarade bilen inte av att feta upp tillräckligt på höglast/högvarv vid dom nivåerna utan visade tydliga symptom på att gå för magert. Efter experimenterandet den sommaren så byttes bränslefiltret för säkerhets skull och det visade tydliga tecken på igensättning av harts.
Vid det tillfället gav det en besparing på bränslekostnad i storleken av ca 75öre/mil vilket då inte var intressant då kostnaden för tätare oljebyten åt upp det med råge.

/Thomas
av Kulle
Rådlös skrev:En fråga till Kulle: Hur många meter har du själv kört en bil på E85? Antingen i blandtankat eller i 100% E85.

Till Jonas Latt: Kolla den här filmen:
Den visar en öppnad motor som har gått långt på E85. Det är ingen FFV-bil från början utan den har varit avsedd för bensin.

Jag har 5 års erfarenhet av blandtankning med ungefär lika många tusen mil i en 245 -92. Jag är långtifrån värst. Det finns många som har kört mycket längre. Numera kör jag en V70 2.0 F och kör den enbart på E85.

Irrelevant, men det har blivit några mil och då med ren E85. Jag påstår inte att det inte går, men hur mycket tjänar ni och hur ska man värdera "bekvämligheten" med att inte behöva blanda varje gång man ska tanka samt eventuell ombyggnation/anpassning för etanol? Det är upp till var och en och gå efter det man värderar högst, la bara upp några tänkvärda aspekter på det hela. Alltid trevligt med lite diskussion:)
av JohnB
Jag kör min S60 på E40 vilket är ca 50/50 E85 och BF95. Går jag högre än så tänder den motorlampan och sätter felkod för bränsleadaption för hög. Jag sparar 3-4 kr milen som priserna är nu men hur mycket man sparar i längden vet jag inte. Den bil jag kört mest på etanol var en Mondeo V6 aut och den gick att köra på bara E85 utan modifiering men då den var törstig redan på BF95 så tror jag den drog ca 1.6l/mil på E85 vilket minskade räckvidden drastiskt :). Min S60 drar drygt 0.9 på landsväg och drygt litern vid blandad körning på etanolblandning och ca 0.75 och 0.9 om man kör på BF95. Det ska väl erkännas att jag kör väldigt lugnt och mycket med farthållare samt nästan aldrig fortare än 100 för att nå dessa siffror. Gillar man att gasa så kanske man får en helt annan kalkyl.

/John

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]