Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#629840
Skulle kolla inför nybilsköp hur det låg till med 2,5T vs 2,5FT
MY09
10000 mil
Summum
157000 för en FT
159000 för en T

Lite märkligt kanske....

Men mer med 3,2:
190000
203000 med AWD (13000 extra låter högt men ok)

D5 199000

kan ju låta rimligt men det är ett väldigt högt påslag på 2,5T/FT...

PH
#629973
Vi väntar i nuläget på en ny V70 och vid värderingen av vår 2.0F upplyste säljaren oss om att en bensin-2.0 faktiskt hade varit värd ett par tusingar mer med motiveringen att folk idag är skeptiska till etanolbilar. Varför verkade vara lite oklart men en orsak skulle vara de problem som förekommit med ojämn gång, problem att starta, etc. Vi fick 152' för en MY09 Momentum med 17", HP och metallic med 3000 mil på mätaren.
#629998
Jag tror etanol kommer vara närmaste framtiden, folk har tyvärr gått på dieselrejset och bara senast idag läste jag detta som många visste sen tidigare:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diese ... 936541.svd

Räkna med att diesel kommer beskattas hårdare samt rentav kanske förbjudas i innerstaden i framtiden... Det enda folk tänker är kortsiktigt ekonomiskt, diesel är ett smutsigt fossilt bränsle. Nu kör alla på det enbart för att förbrukningen på standardbilen har gått ner några dl, samtidigt är skatten högre och pumppriset nästan lika högt som bensin. Idag med nya etanolmotorer kommer man hamna på kanske en etanolförbrukning strax under litern och med en mycket lägre skatt samt mycket lägre pumppris kommer det bli billigare för många att köra på det istället, bortsett från det är det även miljövänligt... Nackdelen är att långsiktigt kommer man få hitta smartare sätt att producera etanol på, vilket jag tror att det kommer ske smidigt. Kombinera etanol samt el så har vi framtidens hybrider...
#630014
hirre skrev:Jag tror etanol kommer vara närmaste framtiden, folk har tyvärr gått på dieselrejset och bara senast idag läste jag detta som många visste sen tidigare:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/diese ... 936541.svd

Räkna med att diesel kommer beskattas hårdare samt rentav kanske förbjudas i innerstaden i framtiden... Det enda folk tänker är kortsiktigt ekonomiskt, diesel är ett smutsigt fossilt bränsle. Nu kör alla på det enbart för att förbrukningen på standardbilen har gått ner några dl, samtidigt är skatten högre och pumppriset nästan lika högt som bensin. Idag med nya etanolmotorer kommer man hamna på kanske en etanolförbrukning strax under litern och med en mycket lägre skatt samt mycket lägre pumppris kommer det bli billigare för många att köra på det istället, bortsett från det är det även miljövänligt... Nackdelen är att långsiktigt kommer man få hitta smartare sätt att producera etanol på, vilket jag tror att det kommer ske smidigt. Kombinera etanol samt el så har vi framtidens hybrider...
Detta diskuteras redan under Allmänt, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=79559

/Martin
#630225
Bara att kolla marknaden så ser du om det stämmer, min erfarenhet är att det gör det...
Är diesel förmånligt så kommer det en "utredning" som byter fokus och är etanol det så blir det snart nya pålagor supersnåla bensinbilar draftar nya tag för att inte missa kassakon bilisterna.
Vänta bara tills El alt El/Hybriderna-bilarna blir vanligare...
Då är det dags att hugga där.
Det enda man vet om framtiden är att man inget vet om framtiden...
Men ett vet man att har du en bil då djävlar skall du betala dyrt.
#630413
Tror att Bilpriser.se har för lite statistik för 2,5T och 3,2 så jag är tveksam till de priserna. Däremot stämmer 2,5FT & D5 bättre mot verkligheten även om D5 känns lite högt värderade med den gamla motorn. Tittar man på Blocket är inte skillnaden lika stor mellan 2,5FT & D5 och tycker själv att Blocket känns som ett bättre värderingsinstrument. Givetvis måste man ta bort extremvärdena där, titta på medianvärdet så tror jag att man hittar en rimlig värdering.
#630514
Mwi skrev:Tror att Bilpriser.se har för lite statistik för 2,5T och 3,2 så jag är tveksam till de priserna. Däremot stämmer 2,5FT & D5 bättre mot verkligheten även om D5 känns lite högt värderade med den gamla motorn. Tittar man på Blocket är inte skillnaden lika stor mellan 2,5FT & D5 och tycker själv att Blocket känns som ett bättre värderingsinstrument. Givetvis måste man ta bort extremvärdena där, titta på medianvärdet så tror jag att man hittar en rimlig värdering.
Problemet med blocket är ju dock att man inte ser hur mycket som prutas... o man kan ju tänka sig att det prutas mer på 2,5T än på D5 med dagens dieselsug... håller med om att gamla D5-motorn på något sätt är övervärderad./PH
#630541
Jag tycker ofta bilpriser.se har ganska låga priser men man får ju betänka att det är vad de räknar med att bilarna skall säljas för, inte annonseras för. Det kan ju vara ganska stor skillnad ibland.

/MArtin
#630729
Jag har normalt ganska högt förtroende för BIlpriser, framförallt på vanliga modeller, men att 2.5T skulle vara dyrare än 2.5FT köper jag inte alls. Finns inget rim och reson i det.
#630763
Som jag nämnde tidigare så värderar alltså åtminstone Bilia en 2.0 ett par tusenlappar högre än en 2.0F. Då kan man ju anta att det samma gäller med 2.5T/FT, vilket ju även "bekräftas" av Bilpriser. Sen om det är vettigt eller inte är en annan fråga... :wink:

Som jag förstod på säljaren har det en del med den stora massans, dvs Svensson, okunskap att göra. Det är så himla mycket problem med etanolbilar har tydligen alla läst och hört om, vilket gör att många istället vill ha en renodlad bensinbil.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]