Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Jag håller på med min 244 GLE-83, den som har B23E-motorn. Den går lite ojämnt på tomgång, i övrigt bra. Nån som vet någon fix man kan göra för att få den att gå lite jämnare....

/P
Finns två saker som brukar orsaka det. Läckande insugspackning eller att CO är lite snålställd (räcker med att vrida C-skruven ytterst lite för att få jämnare gång)
Amarace skrev:Finns två saker som brukar orsaka det. Läckande insugspackning eller att CO är lite snålställd (räcker med att vrida C-skruven ytterst lite för att få jämnare gång)
Halloj! CO är snål enl besiktningsgubben, var sitter C-skruven? Tänkte skruva lite ikväll...

/P
Kolla insugspackningen först innan du börjar skruva. Kolla med startgas runt packningsytorna mot toppen. Ökar varvtalet så är det läck.
Skruven för CO sitter på luftmängdmätaren under en gummiplopp eller skruv beroende på årsmodell. du behöver en lång insex nyckel, kommer inte ihåg storlek. Du ska skruva in för att öka CO om jag inte kommer ihåg fel.

EGR ventilen kan också orsaka pissig tomgång om den har fastnat i öppet läge, men den kollas väl på bilprovningen

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]