Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240RULE
Jocke S. skrev:Kass bränsletrycksregulator, igensatt bränsleretur, motorn konverterad för E85, fel på bränslestyrenheten...
Detta är några saker som kan ge hög HC.
Bränsletryckregeulator: Ska byta
Ingensatt bränsleretur: Ska kolla
Motorn konverterad för E85: Det är den inte
Fel på bränslestyrenheten: Ska byta

Något annat som kan vara fel?
av sicnarf
Du har ny katalysator säger du,men vad är det för fabrikat? Hoppas det inte är Biltemas.Är den nybytt och ur länge har den suttit där? Har den klarat sig igenom nån besiktning tidigare? Det kan vara felaktig fast den är ny.Flera har råkat ut för detta.
av 240RULE
sicnarf skrev:Du har ny katalysator säger du,men vad är det för fabrikat? Hoppas det inte är Biltemas.Är den nybytt och ur länge har den suttit där? Har den klarat sig igenom nån besiktning tidigare? Det kan vara felaktig fast den är ny.Flera har råkat ut för detta.
Det är en universal katalysator.(inte biltemas)
Den byttes den när jag började få problem med värdena.(Det var orginalet som satt där, jag bytte till denna och det blev ingen skillnad)

Kom bara att tänka på en sak: Ska lambdalampan tändas om man tar itu kontakten?
av 240RULE
Gelis skrev:Luftfilter förmodar jag att du kollat så det inte är igensatt.
Ojämn tomgång och inga felkoder, kolla insugspackning slangar så den inte drar tjuvluft. Anv startgas, spraya över slangar och insugsfot. Ändras varvtalet så finns det en läcka. Nu hade du ju visserligen bytt insugspackning men det skadar inte att kolla igen.
Läckage på avgassystem runt lamdasonden kan också ge konstigheter.
Hittar inget läckage runt insuget, men har hittat en liteN läcka innan katalysatorn.Kan detta påverka tomgången?

Ska lambdalampan tändas om man tar itu kontakten.
Senast redigerad av 2 240RULE, redigerad totalt 0 gång.
av 240RULE
Jocke S. skrev:Kass bränsletrycksregulator, igensatt bränsleretur, motorn konverterad för E85, fel på bränslestyrenheten...
Detta är några saker som kan ge hög HC.
Har nu bytt dessa saker & det blev ingen skillnad.
av Gelis
Avgasläcka runt lambdasonden kan ge felaktiga värden till datorn vilket kan ge tomgångsproblem och felaktiga emissionsvärden.
Ja lampan tänds när du tar isär kontakten och du startar bilen, generarar också felkod.
Har du kollat tändinställningen?
av 240RULE
Gelis skrev:Avgasläcka runt lambdasonden kan ge felaktiga värden till datorn vilket kan ge tomgångsproblem och felaktiga emissionsvärden.
Ja lampan tänds när du tar isär kontakten och du startar bilen, generarar också felkod.
Har du kollat tändinställningen?
Ok. ska försöka täta det i helgen. Lambdalampan tänds ej om jag tar itu kontakten, kan det vara något fel?
Gelis skrev:Har du kollat tändinställningen?
Hur gör jag det?
Senast redigerad av 1 240RULE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Funkar den s.k. lambdalampan? Lyser den när du vrider på tändningen? Hur länge har ni kört bilen i detta tillstånd? Jag tänker: Styrenhetarna ska ju hinna uppfatta problemen innan dom sätter felkod. Bryter man strömmen genom att koppla ur batteriet eller tar bort säkring 1 ur elcentralen, så tappar styrenheterna felkoder...därför ska man försöka att undvika detta om man vill se en eventuell felkod.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]