Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en s 80-01 som börjat uppträda väldigt konstigt. Senaste veckan uppstår det ibland (långt i från alltid) vibrationer i vissa situationer. Det typiska är att vibrationerna uppstår i nedförsbackar eller i motorvägsfart, 90-110 km/tim. Men bara ibland, alltså. Man kan köra typ flera mil då allt är helt normalt. Sedan kommer vibrationerna tillbaka. Har hissat upp bilen och kollat alla hjul, hjulupphängningar, bromsskivor, men inte hittat något som ser skumt ut. Däcken ser helt ok ut. Hjullager verkar också ok. Har haft problem med hjullager tidigare men det märktes inte på detta sätt. Tanken har slagit mig ifall det kan vara något fel i kraftöverföringen, typ lagerfel i växellåda eller drivaxlar. Men då borde det väl vibrera hela tiden? Det påminner lite om gamla tiders slitna kardanknutar på bakhjulsdrivna Amazon, 140 osv.
Hej

Vad har du för däck på den?? Är dem dubbade hur ser dubben ut isåfall?? Hade liknande problem på min bil också. Visade sig att det var skit på insidan av fälgarna i bak. Sen till hösten när jag bytte till vinterdäck började bilen att vibrera igen, blev inte klok på detta men kollade mina dubbade vinterdäck som var ganska slitna samt tappat en del dubb (detta skapade obalans i däcken). Detta gjorde att jag fick vibbar i hela bilen. Däcken byttes mot dubbfria vinterdäck då försvann vibrationerna direkt. Kolla det först. Oftast är det däcken/fälgarna det beror på. Dessa bilar är tydligen enormt känsliga för det. :-O)
Tack så hemskt mycket för tips! Jag har kollat fälgar och däcken, de är dubb och inte sprillans nya, har kört två vintrar. Fälgarna rätt så rena på insidan, bara vägdamm. Visst är det så att en och annan dubb trillat av men ska det verkligen ge dessa vibrationer? Tycker att det i så fall borde vibrera hela tiden om det är något knas med fälg/däck.

Har surfat runt lite mer på detta utmärkta forum och även motsvarande utländska, bl.a.i USA. Jag har då noterat att man ibland pekat på obalans i svänghjulet som på dessa bilar är ett s.k. dubbelmassesvänghjul, se t.ex. denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3%A4nghjul

Oftast har man haft detta problem med manuella bilar, min är en automatare, det borde inte ha någon betydelse tycker jag. Det vore intressant att höra om det är någon som har tvingats byta sitt svänghjul på grund av vibrationer?
mys80 skrev:Tack så hemskt mycket för tips! Jag har kollat fälgar och däcken, de är dubb och inte sprillans nya, har kört två vintrar. Fälgarna rätt så rena på insidan, bara vägdamm. Visst är det så att en och annan dubb trillat av men ska det verkligen ge dessa vibrationer? Tycker att det i så fall borde vibrera hela tiden om det är något knas med fälg/däck.

Har surfat runt lite mer på detta utmärkta forum och även motsvarande utländska, bl.a.i USA. Jag har då noterat att man ibland pekat på obalans i svänghjulet som på dessa bilar är ett s.k. dubbelmassesvänghjul, se t.ex. denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3%A4nghjul

Oftast har man haft detta problem med manuella bilar, min är en automatare, det borde inte ha någon betydelse tycker jag. Det vore intressant att höra om det är någon som har tvingats byta sitt svänghjul på grund av vibrationer?
Kan ju vara det men tvivlar. Nu är det kanske svårt att kolla på en automat men med manuell låda så kan det vara svänghjulet om bilen slutar vibrera när man frikopplar. Problemet är att dessa bilar är enormt känsliga för detta fenomen. Grannen har en S40-05,06 tror jag pratade med han igår han har också vibrationer som uppkommer mellan 80-110km/h och det berodde på hans dubbade vinterdäck. Mönsterdjupet var ok men en del dubb var slitna samt hade lossnat. Tycker du ska prova med andra däck och fälgar. Det är ju ändå dags att sätta på sommardäcken snart :mrgreen: Kan ju vara framvagnen som är sliten också men testa med däcken först. Är ju ändå det lättaste och billigaste att kolla först (förutsatt att du har sommardäck liggandes som du kan byta till) :-)-)
Tack, tack, helgonet1, det ligger en hel del i det du säger. Jag hoppas förstås att du är på rätt spår och att det ska räcka att skifta till sommarsvålar. Blir ett litet helgprojekt. :D Om det nu skulle vibrera iaf, borde man då inte kunna lägga i N och uppnå samma effekt som när man frikopplar en manuell bil?
mys80 skrev:Tack, tack, helgonet1, det ligger en hel del i det du säger. Jag hoppas förstås att du är på rätt spår och att det ska räcka att skifta till sommarsvålar. Blir ett litet helgprojekt. :D Om det nu skulle vibrera iaf, borde man då inte kunna lägga i N och uppnå samma effekt som när man frikopplar en manuell bil?
Har bara ägt två bilar totalt med automat men skulle tro det. Glöme ej att göra rent däcken/fälgarna samt anliggningsytorna emot bromskivorna innan du skiftar däck. Återkom gärna med resultatet. :D
Helgonet1, jag bytte till sommarhjul i helgen, var noggrann och rengjorde fälgar och anläggningsytorna mot naven ordentligt. Men...problemet finns tyvärr kvar. I vissa lägen blir det vibrationer som känns ordentligt, det verkar som att vibrationerna kommer från höger framhjul. Eventuellt är det något fel i drivaxel/drivknut, typ glapp/obalans. Kan man testa dessa delar på något sätt?
mys80 skrev:Helgonet1, jag bytte till sommarhjul i helgen, var noggrann och rengjorde fälgar och anläggningsytorna mot naven ordentligt. Men...problemet finns tyvärr kvar. I vissa lägen blir det vibrationer som känns ordentligt, det verkar som att vibrationerna kommer från höger framhjul. Eventuellt är det något fel i drivaxel/drivknut, typ glapp/obalans. Kan man testa dessa delar på något sätt?
Ok. Om det är glapp i drivknut kan det höras vid start, att det klapprar lr låter när man släpper upp kopplingen och rullar iväg. Tror att volvo verkstan kan testa detta genom att hissa upp bilen med hjulen hängades i luften och provköra bilen. Det var så dem upptäckte att mitt hjullager var kasst. Så har du obalans i nån drivaxel/drivknut så borde det upptäckas då. Har du kollat motorkuddarna också?? Bara en fråga till hur ser dina sommardäck ut?? Ursäkta att jag tjatar om det men mina sommardäck som gav obalans var slitna och först när dem byttes mot nya så försvann det.
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]