Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag vänder mig till alla kloka på forumet med följande kanske udda fråga. Hade bilen (S 80 -01) inne på service förra veckan. Då gjordes bl.a. en mjukvaruuppdatering. När jag hämtade bilen noterade jag att plingljudet när man har tändningen på och dörren öppen alt. inte satt på bältet ändrats. Innan plingade det hela tiden om tändningen var påslagen och dörren var öppen eller bältet inte var på. Nu plingar det (för det mesta) bara i fem sekunder (fem pling), sen blir det tyst. Ibland plingar det inte alls. Jag kliar mig i huvet och funderar vad detta kan bero på. Har kollat lite på andra trådar här på forumet och då har det mest handlat om hur man får tyst på plinget; man har diskuterat mekaniska ingrepp eller ny mjukvara. Kan det vara så att mjukvaruuppdateringen de gjorde på servicen medfört den ändrade frekvensen på plingljudet? Samtidigt lite konstigt eftersom det inte plingar alls ibland. Tacksam att höra andras erfarenheter.
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]